Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

17 september 2018

svart

Svarta vatten av Attica Locke.
Klädsel svart : om smärtsamma förluster av Helen Alexander tar upp sorg, olika människors  berättelser; barn, olyckor, självmord, sjukdom. Man ska inte undvika människor med sorg, det räcker ofta att lyssna.
Kvinnan i svart av Susan Hill.

Lyran har känt sig rätt nere ett tag och tycker att det passar bra med ett svart tema. Berätta om tre bra böcker på temat SVART.

18 kommentarer:

Evelina Nilsson sa...

Kvinnan i svart fick komma med på min lista också

Hanneles bokparadis sa...

Evelina, både titeln och färgen passar.

znogge sa...

"Kvinnan i svart" har jag läst och den gillades. Att lyssna när någon har sorg betyder mycket.

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, jag tror vi är dåliga på att lyssna.

Boklysten sa...

Svarta vatten är den enda jag läst av de här böckerna.

Hanneles bokparadis sa...

Boklysten, visst är den bra.

Mrs Calloway sa...

har läst Locke och Hill men inte Klädsel: Svart

Robert W sa...

Passande böcker.

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, förståeligt.

Robert W, eller hur.

Maria sa...

Läste Kvinnan i svart för några år sen, har för mig att jag gillade den. Borde nog läsa om.

Hanneles bokparadis sa...

Maria, jag tyckte både om boken och filmen.

Åsa sa...

Kvinnan i svart har jag läst och tyckte var brilliant. Undrar hur filmen är?

Hanneles bokparadis sa...

Åsa, filmen är som boken, brilliant.

Sara Pepparkaka sa...

Fina svarta böcker!

Hanneles bokparadis sa...

Sara, vackra på sitt sätt!

Lena sa...

Kvinnan i svart är en riktigt spännande bok och omslaget är jättefint. Dina två andra böcker har jag inte läst. Tack för tipsen.

Rak i ryggen sa...

Lockande omslag på Kvinnan i svart, och din tvåa verkar fin och angelägen. En sån där bok man kan behöva läsa emellanåt bara för att påminna sig själv om det vi gärna håller på avstånd.

Hanneles bokparadis sa...

Lena, jag tyckte mycket om Hills bok.

Hanna, inte lätt att veta hur en ska bete sig.