Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

14 oktober 2018

Englands historia av Dick Harrison

"Plötsligt stod Storbritannien ensamt mot ett Tyskland som tycktes oövervinnerligt. Med tanke på att tyskarna saknade intresse av att erövra brittiska territorier, och eftersom inget land var redo att träda i Frankrikes ställe som brittisk allierad, såg det bistert ut för regeringen i London. Många politiker menade att Storbritannien borde sluta fred medan man kunde, eftersom ett fortsatt krig endast skulle leda till onödiga dödsoffer och materiell ödeläggelse." ur kapitel "Blod, möda, tårar och svett" (sid 235)
Englands historia Del 2, Från 1600 till idag av Dick Harrison, professor i historia och själv anglofil och har varit bosatt i London några år. Det känns bra att få en svensk vinkling.

Boken skiljer sig totalt från de historieböcker jag hade i skolan under forntid; uppräkning av kungar, minns inget av dem. Harrisons bok är upplagd i olika fristående kapitel, behöver inte sträckläsas. Rubrikerna väcker nyfikenhet och lockar till läsning; Commonwealth, Storkrig och realunion, Tories, whigs och jakobiter, Förlusten av Amerika, William Pitt den yngre och hans tid, Regency och romantik, Konservativa och liberaler, Imperiet, Gyllene år, Järnladyn, Ut ur Europa? Jag upptäcker en hel del nytt, fast jag trodde att att jag hade läst och kände till.

Gedigen litteraturlista på tjugosex sidor, om en vill fördjupa sig - vilket jag ofta gör, fastnar, jag älskar bra litteraturlistor! Bildförteckning omfattar ett par sidor, intressanta illustrationer. Ortnamnsregister är perfekt för oss som reser i läsfåtöljen, eller vill kolla platser vi besökt. Namnregister lika så, hela tolv sidor; Agatha Christie, Jane Austen nämns på tre ställen, Virginia Woolf en gång, Thomas Hardy en gång. Oscar Wilde två gånger, Tolkien nämns på tre ställen.

Maken är intresserad även av den första delen som handlar om Från Forntiden till 1600, England har verkligen en spännande historia. En liten nackdel att boken väger 1122 g, inte helt bekväm sängläsning. Perfekt julklapp, även till sig själv.
En intressant bok från Historiska Media.
Flera smakbitar: HÄR.

33 kommentarer:

Bokskorpionen sa...

Detta låter som en riktigt bra bok. Just att man kan läsa kapitlen fristående är ju en utmärkt idé. Tack för tipset! Ska undersöka om den finns som ebok – det hade ju onekligen underlättat läsningen av en sådan tegelsten. ;-)

Hanneles bokparadis sa...

Bokskorpionen, helt i min smak ❤️ lite tung, både till ytan och innehållet :)

Mösstanten sa...

Verkar vara en intressant bok. Ska höra med min man. Mest han som läser facklitteratur även om det slinker med ett och annat sådant även i min läsning.

Monika sa...

Jag förstår inte varför historieböckerna i skolan var så sanslöst torra och tråkig, jag vet ju att det går att göra historia intressant.

Hanneles bokparadis sa...

Mösstanten, en kan låna på biblioteket,

Monika, eller hur, ren plåga och bara årtal, inte minns man något av vikt.

Mrs Calloway sa...

tack för smakebiten!

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, hoppas till nytta och glädje.

Lottens Bokblogg sa...

Tack för smakbiten. Låter som en bok för historieintresserade sonen.

Villa Frejas bokblogg sa...

Det är alltid intressant att läsa historia.

Hanneles bokparadis sa...

Lotten, skulle vara trevlig julklapp.

Freja, speciellt när det är intressant framställt.

znogge sa...

Så ska en bra historiebok vara upplagd!

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, precis, Harrison lägger upp det väldigt intressant och lättöverskådligt.

Evelina Nilsson sa...

Ingen lätt bok att ligga och läsa! Har alltid tyckt det varit intressant med historia!

Ama de casa sa...

Tänk om skolans historieböcker hade haft en sån intressant uppdelning istället för att bara rapa upp en massa årtal. Då hade jag nog blivit intresserad av historia vid en tidigare ålder :-)

Hanneles bokparadis sa...

Evelina, nu har mitt historieintresse vaknat.

Ama, precis, då var väl historia det tråkigaste ämne, synd. Men inte för sent att börja intressera sig nu :)

Annette sa...

Spännande! Kapitelrubrikerna lockar, liksom att boken verkar vara rejält underbyggd med fakta. Gedigna litteraturförteckningar gillar jag också. Tack för smakbiten!

Paula sa...

Wow, jag har inte lyckats närma mig Dick Harrison trots att jag älskar romaner i historisk tid. Kanske har jag tänkt att de är trista och tråkiga precis som i plugget. Men du lovar ju faktiskt att så inte är fallet. Jag gillar ju historiska romaner där man har tydliga huvudkaraktärer. Och inte koncentrerar sig så mycket på olika krig och slag och sånt, jag vill mest veta hur vanligt folk levde. Tack för smakbit, jag kanske närmar mig författaren, tycker du denna är en bra "förstabok" av honom. Jag förmodar att du läst flera?

Åsa sa...

Dick Harrison skriver engagerat och intresseväckande. Så skall historia skrivas! Tack för smakbiten.

Sara Pepparkaka sa...

Jag har mina perioder då jag läser historia, också fackböcker. Ska försöka minnas denna tills en sån period inträffar igen.

Birthe sa...

Virker absolutt som en interessant historiebok :)

Hanneles bokparadis sa...

Annette, riktigt inspirerande historiebok.

Paula, någon gång måste en lämna skolans dåliga historielektioner och gå vidare... en bra förstabok, sedan kan man gå vidare och fördjupa sig.

Åsa, precis, Harrison verkligen älskar historia.

Sara, boken finns nog på biblioteket när du känner för det.

Birthe, helt underbar bok för oss anglofiler ❤️

Bokdamen sa...

Intressant med historia. Tack för smakbiten!

Hanneles bokparadis sa...

Bokdamen, speciellt brittisk historia.

Boklysten sa...

Maken skulle nog älska den boken, han är väldigt intresserad av historia. Tack för smakbiten!

Hanneles bokparadis sa...

Boklysten, kanske bra julklappstips!

Christina Karlsson sa...

Låter intressant. Skulle kunna bli en möjlig julklapp till min make så tack för tipset!
Vi var förresten på Historisk media i Lund på gallerinatten för någon vecka sedan och lyssnade på Bengt Liljegren när han berättade om sin kommande bok om Krigarkungen, Karl den XII.

Ha det fint! Kram Christina

Hanneles bokparadis sa...

Christina, perfekt julklapp, speciellt för anglofiler... tack för intressant tips.

Bokdivisionen sa...

Intressant bok! Men inget jag har tid för just nu dessvärre. Vill dock läsa mycket mer historia än jag gör.

Hanneles bokparadis sa...

Bokdisionen, jo, en hinner ju inte läsa allt, men bra böcker finns kvar och kan vänta.

Lena sa...

Låter som en intressant bok. Tack för smakbiten.

Hanneles bokparadis sa...

Lena, jag tycker mycket om denna ❤️

KajsaLisa sa...

Den där boken verkar intressant. Dick Harrysson skriver bra också, läst hans bok om digerdöden.

Hanneles bokparadis sa...

KajsaLisa, det här är en intressant bok för oss anglofiler.