Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

16 november 2018

härliga höstpromenader i och runt Göteborg

Värt en omväg : Gömda oaser i och runt Göteborg av Mats Andréasson, Ulf Moback är en vacker bok med inspirerande bilder och text. En göteborgare känner nog igen många av platserna, men kanske inte fikat på Guldhedens vattentorn, eller promenerat på den vackra Östra kyrkogården. Hällmålningen i Tumlehed på Hisingen har jag inte sett, Stora Katrinelund är nytt för mig, vandring utmed kanalerna är fint. Den hemlighetsfulla ön Känsö vid Långedrag blir jag nyfiken på. Torslanda havsbadskoloni i Torslanda är en oas. Engelska parken får en missa, kanske tar jag mig till Snikens kulle nästa gång det är konsert på Ullevi. En perfekt julklapp till en nyinflyttad. Formatet 1,3 kg är inget man släpar i ryggsäcken, det får bli en vandring i läsfåtöljen.

10 kommentarer:

Sara Pepparkaka sa...

Oj, men den här skulle kanske min syster uppskatta, hon som bor i Göteborg.

Hanneles bokparadis sa...

Sara, en perfekt julklapp!

Mösstanten sa...

Den kan säkert vara en trevlig present även till någon äldre som inte orkar ta sig till till platserna. Det kan vara fint att vandra i fantasin också.

Veiken sa...

Underbart! Känsö och Tumlehed har jag missat! Man kommer väl inte iland på Känsö förstås!Dags att ta sig dit och se vad det är!

Hanneles bokparadis sa...

Mösstanten, fullt med spänande tips dit en ga gå själv.

Veiken, en del nya platser - även alldeles i centrum för mig. Boken finns på biblioteket!

Monika sa...

Jag har blivit tipsad om Guldhedens vattentorn så många gånger, men jag har ännu inte tagit mig dit.

Klimakteriehäxan sa...

Man missar säkert en hel del trots att avståndet är litet.

Ama de casa sa...

Perfekt med en bok som ger fina tips i närområdet :-)

Znogge sa...

Trevligt att läsa om sina egna omgivningar :D

Hanneles bokparadis sa...

Monika, Guldhedens vattentorn har bra servering, utsikten över hela Göteborg är gratis ❤️

Klimakteriehäxan, roligt att ha nytt att upptäcka.

Ama, onödigt att gå över ån efter vatten

Znogge, finns väl inget bättre :)