Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

18 december 2018

jultraditioner - kulturkollo

Veckans kulturkollo-utmaning är att svara på följande frågor:

Vad har du (och dina nära och kära) för jultradition som är extra viktig för dig?
Åbo kungör julfred direkt i SVT2 kl 10:55 på julafton, en gammal sed från 1320
som var allmän över hela Norden, men idag finns den kvar bara i Åbo.

Vad läser du inför och under jul?
Juldagar : 12 berättelser och 12 festmåltider för 12 dagar av Jeanette Winterson är underbar julbok med julrecept och julberättelser. Vuxenbok, för Winterson kan vara ganska mörk, fast med humor. Jag är anglofil och äter allt, kul med recepten.

Vilken bok skulle du vilja ge bort till en känd person i julklapp och varför?
Einsteins nya fru : Samlade serier av Liv Strömquist innehåller de bästa serierna från hennes tidigare böcker och en del nytt. Kvickt, roligt och tankeväckande till maktens män i universitetsvärlden.

14 kommentarer:

Yasmine sa...

Jag har förberett ett musikquiz och ett kändisquiz de senaste åren, och jag försöker göra det till en tradition, men det är svårt för min familj är lite motvillig haha! :D

Hanneles bokparadis sa...

Yasmine, låter ju jättetrevligt, själv kan jag inte så mycket om sånt :)

Kulturkollo Linda sa...

Vilken fin jultradition att önska julfred!

Hanneles bokparadis sa...

Linda, verkligen, seden började för några hundra år sedan.

znogge sa...

En fin tradition med julfred! Vi har olika traditioner men jag är också öppen för nya.

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, med stor familj och nya familjemedlemmar får en vara öppen för nya traditioner ❤️

Klimakteriehäxan sa...

Nån gång måste jag komma ihåg att titta på Åbo-grejen. Liv Strömquist är bra.

KajsaLisa sa...

Man får vara lite social en stund, det uppskattar jag nog mest. Det sista tipset intresserar mig, älskar serieböcker.

Hanneles bokparadis sa...

KLimakteriehäxan, Åbo-grejen är bara 10 minuter, Liv Strömquist är klok och kvick.

KajsaLisa, det kan mycket av det sociala vid jul ❤️

Ela sa...

Vilket fantastiskt ord: julfred.

Hanneles bokparadis sa...

Ela, så har det väl hetat några hundra år ❤️

Ama de casa sa...

Vår viktigaste jultradition nuförtiden är att (förhoppningsvis) kunna äta julbordet i solen ute på terrassen :-)

Boklysten sa...

Åbo kungör julfred tittar vi på någon gång då och då, men vi tittar väldigt lite på tv under julen.

Hanneles bokparadis sa...

Ama, jag har aldrig ätit julbord i solen 😎

Boklysten, vi tittar gärna bra filmer under julen.