Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

10 december 2018

Nobeldagen 2018

Nobels fredspristagaren och människorättsaktivisten Nadia Murad har skrivit boken Den sista flickan : berättelsen om min fångenskap och kamp mot Islamiska staten och kampen mot våldtäkt.

Maryse Condé tilldelas det alternativa Nobelpriset i litteratur.
Många klär sig fint hemma och äter gott framför TV:n. Porslin, glas, textil till jubileumsfesten 1991, servisen skapades av Karin Björquist och Gunnar Cyrén formade glas och bestick. Bilden tagen på Röhsska museet.
Sara Danius ledamot i Nobelstiftelsens styrelse.

18 kommentarer:

Mösstanten sa...

Böcker jag borde läsa. Kommer dock att tillbringa ganska mycket tid framför teven idag.

Hanneles bokparadis sa...

Mösstanten, samma här, det blir en långsittning framför svt.

znogge sa...

Vi kommer att ha Nobelmiddag i gruvan och i kväll blir det en stund vid teven misstänker jag.

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, låter som en trevlig tradition.

Ama de casa sa...

Här klär vi upp oss i bekväma mjukiskläder och studerar festligheterna på TV-n. Lagom ansträngande syssla en måndag i december :-D

Hanneles bokparadis sa...

Ama, så blir nog min klädsel också, är ensam hemma i kväll, vill gärna titta på festligheterna, ofta fin musik och intressanta intervjuer.

Ylva sa...

Murad är en värdig pristagare!

Hanneles bokparadis sa...

Ylva, verkligen, både Nadia Murad och Denis Mukwege gör väldigt bra viktigt arbete.

Mrs Calloway sa...

jag som trodde att det var din frukostbricka, Hannele!

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, ibland dukar jag till brittisk frukost eller afternoon tea ❤️

Yasmine sa...

Den sista flickan skulle jag vilja läsa!

Hanneles bokparadis sa...

Yasmine, en stark och viktig bok.

Mia Eggimann sa...

Tänk om man fick vara med.

Hanneles bokparadis sa...

Marie, fantastisk fest med många intressanta gester. För ett par år sedan var jag på ett företagsfest med maken; fin mat och fick dansa i Gyllene salen.

Klimakteriehäxan sa...

Jag har dansat på Nobelfesten. Klädd i jeans. Uppbjuden av urtrevlig professor. Tycker f ö inte att Sara Danius utstyrsel idag är nån hit. Annars är klänningarna egentligen det enda jag tycker är kul med det här kalaset, har fått nog av att ha jobbat med det. I dag är mitt intresse tillbaka på den (mycket låga) nivå det låg på innan jobbet tvingade mig att engagera mig. Men säkert missar jag ett och annat av intresse. Kan leva med det.

Hanneles bokparadis sa...

Klimakteriehäxan, inte dåligt, jag hade lite finare på mig när jag dansade med gamla studiekompisar. Intervjuerna med forskare är intressanta, alltid lär man sig något.

Annette sa...

Nadia Murads bok var väldigt välskriven och väldigt hemsk. Jag är glad att jag har läst den, den kommer helt säkert med på min topplista för årets bästa böcker.

Hanneles bokparadis sa...

Annette, jag har inte vågat läsa... men glad att hon fick Nobels fredspris.