Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

17 januari 2019

australiensiskt - helgfråga

Har du avslutat någon serie för att den blivit superdålig?
undrar Mia i Helgfråga. Nej, jag ser bara de bra...
Bonusfråga: Har du något tips på en bra tv-serie?
Australienska serien Hemma igen har vi njutit av svtPlay se: HÄR.
Underbara miljöer, vackra kläder à la 1960-tal, bra skådespelare, historia.
Börjar med "året 1953 och världen känner fortfarande efterdyningarna från världskriget. Ombord på ett fartyg från England är sjuksköterskan Sarah som nu är på väg hem till Australien. Vi följer livet på herrgården Ash Park under 1950-talet. I centrum står den unga sjuksköterskan Sarah Adams som har varit utomlands i många år och återvänt hem med motstridiga känslor. Andra världskriget ligger bakom dem, men kriget har förändrat många människors liv och gjort dem rotlösa." I huvudrollerna bl.a. Marta Dusseldorp, Craig Hall, Brett Climo, Aldo Mignone,
Mias Helgfråga

26 kommentarer:

Mia Eggimann sa...

Tack för tips om tv-serie, ska kolla något avsnitt och se om jag gillar.

Hanneles bokparadis sa...

Marie, varnar, du kommer att bli fast!

Villa Frejas bokblogg sa...

Tack för tipset. Låter som en härlig tv-serie.

wiolettan sa...

Jag följer inte så många TV-serier, men blev nyfiken på denna nu. Tycker bättre om att läsa böckerna. Barnmorskorna i East End följde jag, den tyckte jag om.

Hanneles bokparadis sa...

Freja, det händer mycket, vi är helt fast ❤️

Wiolettan, East End är sevärd, lite historia där med.

Monika sa...

Känner inte till den serien, men australiensarna brukar kunna det där.

Hanneles bokparadis sa...

Monika, välgjort och spännande, intressant historia.

Mrs Calloway sa...

Hemma igen ser vi också. det var faktiskt maken som hittade den

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, maken vill också se, visst är det bra serie.

Paula sa...

Jag har gjort mycket reklam för denna serie. Tror inte SVT fattade hur populär den skulle bli utan skuffade undan den till eftermiddagarna. Har tipsat dottern och hon kollar lika gärna som jag. Känner lite som när man kollade Dallas eller Falcon Crest för hundra år sen, karaktärerna, alla finns där, de goda, de elaka, de falska osv. Vi behöver såna serier!

Hanneles bokparadis sa...

Paula, vi ser Hemma igen i svtPlay när det passar oss... ibland två delar efter varandra. Jag levde helt utan tv hela 1970-tal, så jag har inte följt de gamla men känner till.

Paula sa...

Jo jag tittar på den via crome cast. nu sen jag fick ny tv. tidigare såg jag på datorn. självklart följer jag serien, även om den är lite enkelspårig ibland, behöver även den typen av underhållning och skådisarna är bra! Jag menade mest att om svt förstått hur poppis den skulle bli hade de nog valt en primetime-tid att visa den! Trevlig fredag

tant Hannele sa...

Paula, inte enkelspårigt för mig... maken gillar också.

Eva Trillian sa...

Ett tillgängligt serie-tips :) Tack! Det ska jag kolla upp!

Evelina Nilsson sa...

Har sett att den gått på tv, men har inte själv sett på den. Den är kanske värd en chans.

Hanneles bokparadis sa...

Eva Trillian, jag varnar, du kan bli fast :)

Evelina, Hitta hem är mycket sevärd serie.

Lena sa...

Tack för tv-serietipset.

Bokdamen sa...

Funderat lite på att se Hemma igen men det har inte blivit av än.

Sara Pepparkaka sa...

Alltid bra med tips om tv-serie!

Hanneles bokparadis sa...

Lena, jag tror du kommer att gilla australiensiskt.

Bokdamen, Hemma igen är nog kvar fyra månader.

Sara, många är riktigt bra i svt.

FrökenChristina sa...

Hemma igen är helt underbar att se i omgångar har jag insett. Tur för dig att du bara läser bra böcker.

Hanneles bokparadis sa...

Fröken Christina, jag läser lite av alla genrer.

Åsa sa...

Den tv-serien kände jag inte alls till.

Hanneles bokparadis sa...

Åsa, riktigt bra australiensisk serie.

Lottens Bokblogg sa...

Tack för TVserietips!

Hanneles bokparadis sa...

Lotten, väldigt bra serie.