Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

28 januari 2019

Ta hand om min mor av Kyung-Sook Shin

Pidä huolta äidistä (Please Look After Mom 2008) av Kyung-Sook Shin läste jag på finska med min finska bokcirkel Boken berättar om en mor som reser från den sydkoreanska landsbygden för att hälsa på sina barn i Seoul. I trängseln på tågstationen försvinner hon och familjen börja söka  efter henna. De vuxna barnen rannsakar sin relation till sin mor. Hon har alltid varit väldigt självuppoffrande och inte tagit hand om sig själv. Bike berättar med olika familjemedlemmarnas perspektiv: den bortskämde äldste sonen, dottern vars karriär överskuggar allt annat och pappan som alltid tagit henne för given. Författaren Kyung-sook Shin kommer från en by i Sydkorea, lever i Seoul.

Moder har aldrig lärt sig läsa, barnen har bra utbildningar. Hon vill lära sig läsa för att kunna läsa sin dotters bok, som blivit översatt till blindskrift. Den berättar om resan i Peru. Moder har varit sträng och inte låtit dottern skriva med vänster hand. Moder har alltid gjort massa olika maträtter själv, konserverat, varit sparsam. Det nya och gamla möts.

Den mycket sparsamma låter dottern efter en marknadsdag önska något. Dottern vill köpa en bok, hon väljer Inhimillistä, aivan liian inhimillistä (Mänskligt, alltförmänskligt: en bok för fria andar 1878) av Nietzsche för det låter så trevligt. Moder väntar utanför, ger dottern pengar och betalar i bokaffären utan att pruta.

5 kommentarer:

Veiken sa...

Familjeskildringar brukar vara mycket trevliga att läsa!

Znogge sa...

Den är bra!

Hanneles bokparadis sa...

Veiken, ofta men är inte road av att läsa om dysfunktionella familjer. Denna tycker jag om.

Znogge, annorlunda och fin skildring om en osjälvisk mor.

Mösstanten sa...

Den har jag läst, omänganska länge sedan men jag minns att jag tyckte att den var bra.

Hanneles bokparadis sa...

Mösstanten, en riktigt läsvärd bok.