Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

09 februari 2019

mina drömyrken - jerka

Handbok för städerskor av Lucia Berlin där titelnovellen berättar om det fattiga osynliga livet när man städar andras hem. Jag har städat på kontor.
Enid Blyton har skrivit flera äventyr i cirkusmiljö, jag ville bli clown eller cirkusakrobat, jag var som en ormflicka i tonåren, vig.
På spaning efter kända författare av Catharina Miller och David Miller som reser runt och besöker litterära platser. Kanske har jag ibland funderat på att skriva en bok.
Still Life en film om den medelålders kommunalanställde John har som uppgift att ordna begravningar för personer som saknar anhöriga. Svärdottern tror att jag skulle passa som begravningsentreprenör.
Min Mor - Marie Sklodowska Curie av Eve Curie skriven av dottern. Jag ville också bli forskare - har varit rätt nära.

Hur ser listan ut men drömyrken, undrar Annika i Bokbloggsjerka 8 feb?

24 kommentarer:

Mrs Calloway sa...

du säger något! forskare glönde jag. att grotta ner si i ett ämne skulle jag gilla. men det kan jag göra som neurokirurg

Mösstanten sa...

Nu fick jag faktiskt veta lite mer om dig. Jag ville aldrig jobba på cirkus men jag drömde om att bli balettdansös när jag var liten.

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, en litteraturvetare kan också grotta ner sig.

Mösstanten, i så fall skulle jag velat vara isprinsessa.

FrökenChristina sa...

Forskare är nog ett mycket tillfredsställande och frustrerande yrke. Ibland går det bra och ibland finns inga pengar att forska för.

Rak i ryggen sa...

Har du inte skrivit en bok än, du som är så beläst?!
Min Mor av Marie Sklodowska Curie tyckte jag mycket om. Tvåfaldig Nobelpristagare skulle man ju kunna tänka sig att vara, fast helst utan makarna Curies uppoffringar :)

Hanneles bokparadis sa...

Fröken Christina, ofta har forskare sin lön i alla fall, många undervisar också.

Hanna, jag borde skriva något om min familj; far krigsflykting från ryska sidan, min mor faderlös hos främlingar, båda mina föräldrar har haft det tufft under uppväxten.

Ama de casa sa...

Min dröm när jag var liten var att få jobba med djur. Det gjorde jag också några år innan Anders övertalade mig till att bli programmerare. Det var verkligen inget jag drömt om, men det var faktiskt rätt roligt ändå :-D

Hanneles bokparadis sa...

Ama, barnbarnen vill jobba med djur, de sköter hästar nu :)

Znogge sa...

Jag städade på kontor när jag pluggade. Lagom roligt men det gav en inkomst. Själv är jag ganska så nöjd med mitt val.

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, kul att testa lite olika, jag har haft två riktiga yrken, det manliga yrket gav mer lön...

Bokdamen sa...

Intressanta drömyrken. Jag har jobbat inom många olika branscher/yrken och det har varit kul och bra erfarenheter. Det jag har nu är nog det roligaste och mest givande!

Hanneles bokparadis sa...

Bokdamen, jobb med böcker är nog kul!

Boklysten sa...

Har också hållit på med städning tidigare i livet!

Åsa sa...

Forskare fanns med för mig med, bara det att få grotta ner sig i något ämne sådär så allt annat försvinner... det vore något. ;)

Hanneles bokparadis sa...

Boklysten, jag städar än men får inte betalt!

Åsa, det är roligt att vara intresserad av något.

Lena sa...

Forskare och författare kunde kanske vara trevligt.

Yasmine sa...

Svårt att illustrera med böcker, men jag har typ velat bli allt hahah!

Hanneles bokparadis sa...

Lena, jag tror det är ganska tufft att vara författare.

Yasmine, låter i alla fall trevligt!

Rak i ryggen sa...

Skriv om släkten så lovar vi att blogga om boken :)

Hanneles bokparadis sa...

Hanna, tackar i förväg :)

Paula sa...

Jag hade velat bli forskare, snöa in mig på ett ämne totalt. Något jag aldrig lyckats med i verkligheten. Hattar hit och dit, lite här lite där och kan inget så där jättebra...Ja, jag har icebugs!

Hanneles bokparadis sa...

Paula, det är väl så som de flesta... bra skor är nödvändigt nu i halkan.

Veiken sa...

Vilken trevlig presentation av dina drömyrken. Det blir inte alltid som man tänkt!

Hanneles bokparadis sa...

Veiken, tack, mycket har ändå blivit som jag önskat mig!