Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

23 mars 2019

får man tejpa gamla böcker?

Jag frågade min personliga antikvarist på Faust om jag kan tejpa och laga gamla böcker? Inte med vanlig tejp utan med tunt filmoplast.
Det går bra att limma med Bind-Flex eller med vanligt trälim.

18 kommentarer:

znogge sa...

Bra att få experthjälp!

Hannele sa...

Znogge, eller hur, man vill ju inte förstöra gamla fina böcker.

Anna/notonmusic sa...

Visste inte ens att sån specialtejp fanns!

Hanneles bokparadis sa...

Anna, visst är det bra tips!

Decdia sa...

Är det för att tejpen kan skada böckerna eller sänka deras värde?

Hannele sa...

Decdia, vackra gamla böcker blir fula av dålig tejp.

Freja sa...

Bra med rätta materialen!

Hannele sa...

Freja, absolut, det underlättar.

KajsaLisa sa...

Tack för tipset, själv har jag gjort upptäckten att riktigt gamla böcker ofta blivit spröda i ryggarna, man läser sönder dom snabbare,.

Hanneles bokparadis sa...

KajsaLisa, jag försöker läsa försiktigt....

Veiken sa...

Bra att veta. Vi har några aktuelltböcker som behöver lite uppfräschning!

Hanneles bokparadis sa...

Veiken, vissa äldre böcker vill man behålla, bra att kunna laga.

Mösstanten sa...

Så bra att ha ett antikvariat med experter att fråga.

Hanneles bokparadis sa...

Mösstanten, många bra råd, de kan ju detdär.

Åsa sa...

Tack snälla för länken som gav mig dina experttips! Ska kolla upp filmoplast och Bind-Flex. Tidigare gjort generalfelet att använda tejp, gick ju inte särskilt bra... Det är så sorgligt när bokryggar lossnar, pärmar släpper och boksidor faller ur bindningen, på böcker som betyder något särskilt för en. <3

Hanneles bokparadis sa...

Åsa, hoppas du får ordning på dina kära böcker.

Ett mystiskt bibliotek sa...

Tack för bra tips! Jag har några från 1870 som har någon lös sida, och jag vill laga dem på bästa sätt. Så tack! Visste inte ens att sån tejp fanns. :)

Hanneles bokparadis sa...

Josefin, hoppas du får ordning på dina gamla böcker :)