Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

21 mars 2019

Pappaklausulen av Jonas Hassen Khemiri

"Men det värsta med kontoret är ändå böckerna. Dom är som ohyra. Dom finns precis överallt. Inte bara i dom överfulla bokhyllorna. Dom står i högar på hallgolvet, dom ligger i påsar på hatthyllan, dom står i fönsterkarmen i köket och på tvättkorgen i badrummet." (sid 53)
Pappaklausulen av Jonas Hassen Khemiri berättar om en familj med tre generationer. Dottern väntar barn med fel man, som jobbar som idrottslärare fast han borde skriva färdigt sin avhandling. Farfar som är far är inte gift längre men exfrun finns. I korta meningar berättar Khemiri om farfar som är far och vars son är pappaledig med två små barn. De bryr sig om varandra men har inte riktigt någon nära kontakt. Sonen tar hand om det praktiska för sin far, som är farfar och är bortrest från Sverige sex månader i taget. Sedan reser han igen. Han får bo på kontoret, som han inte bryr sig om att städa ens.

Sonen som drömde om att bli musiker, bergsklättrare, brygga öl, bli författare. Alla stora tankar och alla stora projekt, men tiden går åt att torka golv och snyta näsor. Farfar har inte åkt pulka på trettio år, eller gjorde han det. Alla små och stora viktiga saker som händer i vardagen. Att noga låsa bildörren medan sonen som är pappa går tio meter för att lämna tillbaka kundvagnen. Inte så bra att lägga plånbok och ägg på biltaket. Khemiri är duktig på att göra små saker till stora, eller stora saker till små. Som i Jag ringer mina bröder.

17 kommentarer:

Klimakteriehäxan sa...

Jag kommer inte riktigt överens med Jonas HK.

Hanneles bokparadis sa...

Klimakteriehäxan, han skriver ju mycket om Stockholm.

Znogge sa...

Helt ny för mig...

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, hans böcker har filmatiserats...

Mösstanten sa...

Den boken står också i min attläsalista.

Hanneles bokparadis sa...

Mösstanten, intressant samtidsroman.

Ama de casa sa...

Låter lite väl rörig i mina öron.

wiolettan sa...

Kanske något för mig, om det händer en massa saker, vilket det verkar göra av den korta beskrivningen att döma.

Hanneles bokparadis sa...

Ama, kanske jag som är rörig, ganska lättläst bok.

Wiolettan, boken är klart läsvärd.

Veiken sa...

Aldrig hört talas om den författaren. Fast jag glömmer snabbt vad dom heter när jag läst boken....

Hanneles bokparadis sa...

Veiken, riktigt så glömsk är jag inte,,,

Bosse Lidén sa...

Kan böcker verkligen bli en ohyra? Vi gjorde oss av med flera hundra vid senaste flyttningen.
Alltså ingen kärnfamilj precis. Finns det någon huvudperson? Felpappan?
Läste att du svarade att den var lättläst. Ser jag den nästa gång på "Almedalens bibbla" slår jag till. Måste erkänna att jag inte kände till författarnamnet. Måste fått in för mycket ohyra däruppe på kontoret. ;)

Hanneles bokparadis sa...

Bosse Lidén, ibland måste man rensa... sonen som nästan är huvudpersonen, man kan inte minnas all böcker.

Yasmine sa...

Tycker namnet låter bekant, men jag vet inte varför...!

Hanneles bokparadis sa...

Yasmine, Khemiri syns även på tv.

Ylva sa...

Kul för dig att det handlar lite om bergsklättrare.

Hanneles bokparadis sa...

Ylva, en ny dimension.