Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

06 mars 2019

skor i omslag

Skor är jag lite svag för, även för vackra omslag.
¤ Älskade skor av Paola Jacobbi är en kärleksförklaring till damskor; kvinnors relation till skor, historik, design, råd att välja, saknar bild på omslaget.
¤ Med högklackade skor i Sibiriens snö av Sandra Kalniete, lettisk författare, har dockskor på omslaget.
¤ Englische Reisen (1844) av Georg Weerth med herrskor på omslaget.
¤ Dictionary of Biography har herrskor på omslaget.
¤ Sandor slash Ida av Sara Kadefors har tjejskor på omslaget.

Skor, stövlar osv är omslagstemat hos Boklysten.

Sönerna i Arméns musikkår förfinade konsten att putsa skor under åtskilliga timmar.

20 kommentarer:

Ylva sa...

Jag tycker att det viktiga är att skor är bekväma och dessutom är det svårt att hitta snygga skor i storlek 41.

Hanneles bokparadis sa...

Ylva, jag har flera bekväma snygga skor i storlek 41 ❤️

wiolettan sa...

Det var intressant om skor.
Skor är det som jag har svårast att köpa. Passar bra i affären, går ute med dom och får skavsår. Det händer titt som tätt. Många gånger som jag har gått tillbaka för att byta. Ändå brukar jag alltid provgå i affären.

Hanneles bokparadis sa...

wiolettan, jag har lyckats köpa bra skor även på nätet.

Klimakteriehäxan sa...

Bra jobbat! Förf till Sandor/Ida är min granne. Har inte tänkt på vad hon har för skor.

Hanneles bokparadis sa...

Klimakteriehäxan, trodde hon var göteborgare... du får kolla nästa gång.

Åsa sa...

Snitsigt att få in ett par dockskor också! :)

Hanneles bokparadis sa...

Åsa, egentligen hade jag förväntat mig högklackat enligt titeln :)

Boklysten sa...

Kul att du hittade herrskor, jag tyckte det var svårt att hitta herrskor!

Mia Eggimann sa...

Jag hittade nog mest pumps, lite roligt tema.

Hanneles bokparadis sa...

Boklysten, roligt och lite svårt tema.

Marie, visst var det kul att leta.

KajsaLisa sa...

Snyggt jobb på dom i sista bilden.

znogge sa...

Jag har aldrig funderat så mycket på skor på omslag men nu kommer jag nog att vara lite mer uppmärksam :D

Hanneles bokparadis sa...

KajsaLisa, du kanske kan putsa dina skor.

Znogge, kul med så många sorters olika omslag.

Ett mystiskt bibliotek sa...

Bra omslag du hittade! Roligt att du hittade några herrskor. :)

Hanneles bokparadis sa...

Josefin, inte så många såna böcker :)

Robert W sa...

Sandor slash Ida har jag faktiskt läst.

Hanneles bokparadis sa...

Robert W, du överraskar.

Sara Pepparkaka sa...

Fina arméskor!

Hanneles bokparadis sa...

Sara, en kunde spegla sig i dem!