Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

04 april 2019

ät och må bra - helgfråga

Vad tycker jag om alla hälsoböcker? undrar Mia i Helgfrågan. Vissa är säkert bra, läser inte böcker om tarmar, men hälsoartiklar i Göteborgs-Posten.

Bonusfråga: Vad är mitt bästa hälsotips? Inte sitta still, äta husmanskost utan tillsatser, undvik socker  och lättprodukter.
Mias Helgfråga

21 kommentarer:

Mia Eggimann sa...

Det var nog inga böcker om tarmar jag tagit som exempel.😀

Znogge sa...

Det finns otroligt många böcker som avhandlar ämnet, nästan så att det blir för många. Jag tycker att man i många fall kan komma långt med vanligt sunt förnuft men visst kan en extra puff kanske behövas.

Mitt tips är att bli hundägare för då kommer man verkligen ut och får massor med vardagsmotion :D

Klimakteriehäxan sa...

Minns att det kom en bok som hette "Charmen med tarmen" - den skulle jag aldrig läsa, än mindre köpa!

Hanneles bokparadis sa...

Mia, jag så det hos dig men sett dem i affärer :)

Znogge, många har nog skaffat hund för att komma ut.

Klimakteriehäxan, böcker och trender kommer och går.

Christina Karlsson sa...

Hälsoböcker finns det många av och de är säkert bra. Personligen så tränar och äter jag hellre nyttigt än att jag läser om det, men visst kan det behövas lite hälsoläsning vid några tillfällen ändå...

FrökenChristina sa...

Det gäller att hitta det som passar en. Jag är matkänslig och måste alltid tänka på vad jag äter. Det som är jobbigt är att det inte är laktos/gluten utan annat som många upplever som kräsenhet. Så jag läser vissa böcker för att må bättre i vissa fall. Sedan är mat från grunden bäst, alltid.

Hanneles bokparadis sa...

Christina, bara interådeb skiljer sig för mycket från varandra...

Fröken Christina, själv äter jag enkel okonstlad husmanskost, gärna ekologiskt om det är rimligt pris.

Mösstanten sa...

Bra hälsotips!

Hanneles bokparadis sa...

Mösstanten, ofta är det enkla bäst.

Mrs Calloway sa...

lättprodukter misstror jag i högsta grad. dina enkla råd är de som håller i längden. någon sade en gång att alla borde äta som diabetiker

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, lättprodukter innehåller bara förtjockningsmedel... jo, jag fortsätter att äta ungefär som innan; surmjölk (typ fil) och finskt surbröd.

Robert W sa...

Jag såg den tyska författarinnan som skrivit Charmen med tarmen när hon var med i Skavlan. Hon var mycket charmig ;)

Hanneles bokparadis sa...

Robert, mycket duktig kvinna :)

Bokdamen sa...

jag tror på att äta det som funkar för en och som en mår bra av.

Lottens Bokblogg sa...

För mig funkar lättprodukter, men inte fett.

Hanneles bokparadis sa...

Bokdamen, gärna varierat så en får i sig allt viktigt.

Lotten, så kan det vara men inte så vanligt.

Paula sa...

Enda gångerna i livet när jag varit smal är när jag varit i djup livskris och mycket olycklig. så jag fortsätter gärna att vara mullig, äter bra mat och rör på mig skapligt så mycket min värkande kropp orkar. Men jag läser gärna böcker om kost.

Hanneles bokparadis sa...

Paula, målet är väl kanske inte att vara smal... viktigare att må bra.

Åsa sa...

Mycket spännande som händer inom forskning kring kost/hälsa/biofysik. Vill hänga med i vad som sker. Så himla nyfiken på sånt, även det som rör tarmen... :)

Sara Pepparkaka sa...

Det fanns ju en bok som hette Charmen med tarmen som var jätteinne för något år sen. Jag läste den inte..

Hanneles bokparadis sa...

Åsa, jag är lite känslig för vad som händer i min kropp...

Sara, jag läser sällan hälsoböcker, tänk om man skulle hitta nya sjukdomar i sin kropp.