Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

19 maj 2019

Jäntjävlar av Hanna Wikman

    Och när vi kräver vår rätt så menar vi inte bara vår rätt utan den här kroppens rätt, den där flickans, den där arbetarens som är jag. 
   Vi organiserar oss. Vi är en förening. 
   Gerda säger: 
   "Ingen i historien 
   har någonsin vunnit sin frihet 
   genom att vädja till sina förtryckares samveten." (sid 238)
Jäntjävlar av Hanna Wikman ingår i novellsamlingen Jag har tänkt mycket på oss och våra utmattade kroppar av Föreningen Arbetarskrivare, med 44 olika författare. Novellen berättar om fattiga hungriga fabriksarbetare som samlas vid Schaktbron i Norrlimsta i Kramfors med sina banderoller för att få bröd och frihet.


Novell IV hos Ugglan:
3. Läs en novell där någon vinner något.

2 kommentarer:

Mrs Calloway sa...

den boken har jag också. den är så bra

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, innehåller många godbitar. Du kan skriva en egen novell och vara med nästa utgivning.