Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

22 maj 2019

tåg, järnväg - omslag

En sån här liten nostalgisk bokpärla får plats i min bokhylla.
Bland de knasigaste i min bokhylla är väl Forgotten Railways: Scotland – by John Thomas, ett sätt att resa i det förflutna.
Jag älskar att resa i läsfåtöljen: Transsibiriska järnvägen : Sju dygns tågresa mellan Moskva och Stilla Havet (1976) av Staffan Ander med underbara foton och intressant text. Transsibirisk resa (1986) av Lars Guth också trevlig illustrerad resa att få följa med.
Om konsten att resa av Alain de Botton.
I väntan på sjuan av  Kristian Wedel - Göteborgs tågstation.
Fickan på tåget av Agatha Christie.
Fem stoppar spöktåget av Enid Blyton.
 BR Traction in Colour av Brian Morrison.

Boklysten med mitt favorittema;
tåg, järnväg.

12 kommentarer:

Lena sa...

Du hade hittat ett gäng käcka omslag.

Hanneles bokparadis sa...

Lena, jag är lite svag för tåg :)

Znogge sa...

En hel del spännande böcker om tåg. Minns hur mycket jag tyckte om Fem-böckerna.

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, visst kan man resa i läsfåtöljen.

Sara Pepparkaka sa...

Transsibiriska järnvägen skulle jag kunna tänka mig i verkligheten också, inte bara i bokfåtöljen. Få se om jag någonsin far på ett sånt äventyr.

Hanneles bokparadis sa...

Sara, idag går det väl skapligt snabbt.

Ett mystiskt bibliotek sa...

Det var många tåg du hittade. :) Jag har ganska många Agatha Christie men Flickan på tåget tror jag inte att jag har. Transsibirisk resa verkar lite mysig.

Hanneles bokparadis sa...

Josefin, jag gillar tåg ❤️

Ama de casa sa...

Oj vad många tågböcker du har i din samling! Inte förvånar det mig, snarare blir jag än mer impad :-)

Hanneles bokparadis sa...

Ama, jag gillar att resa i läsfåtöljen :)

Boklysten sa...

Transsibiriska drömde jag länge om att åka, men det blev aldrig av.

Hanneles bokparadis sa...

Boklysten, jag har sett lite dokumentär.