Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

16 maj 2019

Tua Forsström och W H Auden

"Om att lära sig och inte glömma 

När de frågade W H Auden om poesin kan 
förändra samhället sa han nej, kan poesin förändra 
människonaturen, nej sa W H Auden. Men vad kan 
dikterna göra då? Tillåta oss att umgås med de döda, 
sa W H Auden, påminna oss om att glädjas en smula 
åt livet eller åtminstone uthärda lite bättre, hålla oss 
sällskap en stund." (sid 46)
Finlandssvenskan Tua Forsström sitter i Svenska Akademien, jag är glad att jag nu förstår svenska -  det gjorde jag ju inte när jag gick i skolan i Finland. Hon gillar tydligen de svenska poeterna Verner von Heidenstam, Werner Aspenström och Gunnar Ekelöf. Poeten Bob Dylan vet jag inte vad hon tycker om. Forsström har fått massa litterära priser, bland annat Nordiska rådets litteraturpris, skrivit tolv diktsamlingar, Anteckningar är det första jag läst.
Och första möte med W H  Auden - som inte blivit så väl mött i Sverige.

7 kommentarer:

Mösstanren sa...

Tua Forsström har jag aldrig läst. Borde nog göra det.

Hanneles bokparadis sa...

Mösstanten, finlandssvenska Tua blev ju mer känd när hon nyss valdes i Svenska Akademien.

wiolettan sa...

Måste erkänna att jag aldrig hade hört talas om Tua Forsström innan jag såg henne på TV och fick reda på att hon hade valts in i Svenska Akademien, stol nr 18.

Anonym sa...

Hei, eg er norsk og bur i Norge. Har kjent til Tua Forsström i mange år. Og serpå LYRIKKEN som kanskje den aller viktigaste litterære sjangeren. Og Forsström er ein av Nordens verkelege gode poetar. Ho har ikkje fått Nordisk råds litteraturpris for ingen ting.

Beste helsing
frå Norge
Anne K.

Hanneles bokparadis sa...

Wiolettan, men nu vet du vem hon är, det lilla jag läst av henne tycker jag om.

Anne K, det var intressant och trevligt att höra. Tua Forsström är ny författare för mig men har blivit intresserad av att läsa mer av henne. Även annan lyrik, det blir för lite av det.

Linda Kulturkollo sa...

W H Auden är en favorit. Tua Forsström vill jag läsa mer av.

Hanneles bokparadis sa...

Linda, båda är verkligen bra.