Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

20 juni 2019

Jag säger det ni tänker av Curtis Sittenfeld

"Själv läste jag de kurser som krävdes för att komma in på läkarutbildningen. Den sociala sidan av mitt liv var fortfarande inte särskilt fantastisk men jag gillade seminarierna, både de naturvetenskapliga och de humanistiska, och hade bra betyg. Jag pluggade mycket, dels för att jag varit flitig i high school och skaffat mig studievana, dels för att jag inte hade något annat för mig." (sid 45)
Jag säger det ni tänker (2019) av Curtis Sittenfeld innehåller 10 noveller med olika karaktärer, hon är "känd som en vass samtidsskildrare. Novellerna vänder upp och ner på förutfattade meningar om klass, förhållanden och könsroller". Jag läser novellen Vox clamantis in deserto (Hör rösten av en som ropar i öknen) som berättar om den unga osäkra förstaårsstudenten på college i Dartmouth, oskuld med slätstruket utseende, osäker på allt och alla. Hon beundrade den tuffa Rae, som hade en tre år yngre pojkvän.


Novell IV hos Ugglan:
28. Läs en novell som är nummer tre i en novellsamling.

7 kommentarer:

Mösstanten sa...

Aldrig läst den författaren. Får väl skriva upp och så får vi se vad som händer i framtiden.

Znogge sa...

Helt obekant för mig med men kanske stöter jag på henne någon gång vid en hylla...

Hanneles bokparadis sa...

Mösstanten, hyllad författare, helt ny bok.

Znogge, kan vara kö för en helt ny bok...

Veiken sa...

Jag läser sällan noveller. Jag vet inte varför, men det blir alltid romaner!

Hanneles bokparadis sa...

Veiken, noveller står inte alltid längst fram i bokhyllan.

Ugglanoboken sa...

Har inte heller läst nåt av Sittenfeld. Noveller är ju ett perfekt sätt att få ett litet smakprov.

Hanneles bokparadis sa...

Helena, verkar vara klart intressant kvinna.