Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

24 juni 2019

ont om plats i bokhyllan? #17

Konsten att städa : förändra ditt liv med ett organiserat hem (The Life-Changing Magic of Tidying Up) av japanskan Marie Kondo är en lite tuffare bok just vad gäller böcker. Hon kräver inte att man måste tömma hemmet - bara man har ordning på sina saker och inte behåller saker som man inte tycker om - och inte har glädje eller nytta av. Behåll bara saker som gör dig lycklig och tillfreds.
Ifall man behöver mer plats i bokhyllan, läs klassikern Rensa i röran av Karen Kingston som ger tips och inspiration, finns på biblioteket.

24 kommentarer:

Mrs Calloway sa...

men här kastas ingenting. det är mitt nyårslöfte. troligen fylls det på

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, det är klart att man inte kastar böcker! Bara rensa bort annat så man får plats för flera...

Freja sa...

Min lösning är att skaffa fler bokhyllor, men det håller tyvärr inte i längden...

Hannele sa...

Freja, jag behöver rensa bland alla mina papper...

znogge sa...

Jag behöver också rensa bland mina papper. Men inte just i dag...

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, ingen stress, papprena försvinner inte...

klok som en bok sa...

Rensa i röran är en av få böcker jag inte rensat bort:) Den är bra att läsa emellanåt när jag samlat på mig för mycket.

Hannele sa...

jag har kommit igång nu :)

Mösstanten sa...

Behöver rensa bland papper. Där känner jag igen mig.

Hanneles bokparadis sa...

Mösstanten, jag försöker i alla fall att inte få in så mycket nya papper; e-räkningar (mappar i datorn i stället), nej till reklam, köper inte tidningar... Marie Kondo ger bra tips om att rensa bland papper.

Ama de casa sa...

Jag är rätt duktig på att inte behålla sånt jag inte gillar. En nödvändighet då man bor rätt litet :-)

Klimakteriehäxan sa...

Experterna är överens. Bara att lyda.
https://klimakteriehaxan.blogspot.com/2019/03/citat-vackert-hemma.html

wiolettan sa...

Ett mycket bra tips, för jag känner att det skulle behövas rensas rejält här. Jag borde läsa den boken. Kruxet är bara att jag har så svårt att göra mig av med saker, helst de som jag har fått.

Hanneles bokparadis sa...

Ama, min smak förändras... byter ut till det som tilltalar mig mer.

Klimakteriehäxan, det vackra behåller jag.

Wiolettan, jag fotar, då har jag minnet kvar.

Znogge sa...

Tack för tipset! Nu är den beställd. Boken är under inköp så jag får väl vänta lite.

Bosse Lidén sa...

Inbjudande header.
Böcker ska man hantera varsamt. Men vid flyttningar kan det vara en fördel att ta en extra titt. Förr sparade vi nästan på allt i den vägen. Nu går det lättare att slänga. I alla fall facklitteratur som både inaktuell och som inte ser inbjudande ut.

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, Marie Kondos bok är bra på sånt som är så svårt; småsaker, foton, brev, minnessaker...

Bosse Lidén, så har vi det här på västkusten; klippor :)
Vi har bott ganska länge i samma hur, jag har skapat ett eget bibliotek när barnen flyttade hemifrån ❤️

Villa Frejas bokblogg sa...

Det är skönt att rensa ut. Jag rensade bland mina böcker för ett tag sedan och skänkte bort böcker jag aldrig kommer att läsa om eller som jag tyckte särskilt mycket om från första början.

Yasmine sa...

Städa är jag bra på men att röja och rensa bort saker är jag mindre bra på haha!

Hanneles bokparadis sa...

Freja, bra att rensa ibland, mycket lånar jag på biblioteket.

Yasmine, svårt, jag tycker om mina saker ❤️

Veiken sa...

Här behöver rensas både här och där. Vissa saker kan jag bara slänga eller ge bort, men det blir inte av.

Hanneles bokparadis sa...

Veiken, ofta finns det viktigare och roligare saker att göra.

Lillan Kind sa...

Den boken skulle nog jag behöva läsa...

Hanneles bokparadis sa...

Lena, allt behöver inte göras omedelbart, lite pö om pö, börja kanske med det som är roligt.