Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

09 juli 2019

blommigt - tisdagstrio

Serienördens trädgårdsbok av Jan Kustfält, Salla Vartiainen, P-G Lidström, Daniel Tjernberg, Nathalie Tjernberg: "Några av de bästa odlingstipsen från mer eller mindre trädgårdsintresserade serietecknare! Lär dig ta sticklingar, odla tomater, ekar, mango, krasse, gurkor, sockerärtor, potatis och kryddor samt överleva apokalypsen, mördarsniglar och kattsällskap. Din trädgård eller balkong blir aldrig desamma efter att du läst den här boken."
Den glömda rosenträdgården (The Rose Garden) av Marita Conlon-Mckenna.
Karin Berglund är är känd för sina vackra trädgårdsböcker: Längtans blommor, Lust och fägring,  Jag tänker på Linné.
 

Bommigt är temat.
Tisdagstrion finns hos: Ugglan.

33 kommentarer:

Mösstanten sa...

Fina blomsterböcket. Först tyckte jag att det stod seriemördarens trädgårdsbok. Men det du hade skrivit var betydligt trevligare.

Hanneles bokparadis sa...

Mösstanten, hihi, jag läser också fel ibland :)

Monika sa...

Jag har inte så mycket trädgård, bara en balkong, men det får plats en del där också. Serienördens trädgårdsbok låter intressant, trots att jag inte är någon serienörd :)

Hanneles bokparadis sa...

Monika, min 87-åriga mor äter egna tomater från sin lilla balkong hela sommaren!

Ugglanoboken sa...

Härlig blandning av riktiga och fiktiva trädgårdar!

Hanneles bokparadis sa...

Helena, nästan mitt favorittema! ❤️

Ett mystiskt bibliotek sa...

Jättefina blommiga böcker. :) Conlon-McKenna har jag inte läst men vill göra det någon gång.

Hanneles bokparadis sa...

Josefin, jag tyckte mycket om den.

Ama de casa sa...

Jag tror absolut att jag tänker odla en ek på terrassen! Eller kanske inte... ;-)

Znogge sa...

Den trädgårdsboken skulle nog kunna passa mig också. Ett lättsamt sätt att presentera på :D

Hanneles bokparadis sa...

Ama, bra idé, i Drottningholms slottsträdgård finns formklippta ekar:
http://formklippningtopiary.blogspot.com/2006/07/ek-oak.html

Znogge, jobbiga trädgårdar har bara de som kämpar med sina perfekta gräsmattor :)

Mia Eggimann sa...

Den glömda rosenträdgården har jag läst.

Lottens Bokblogg sa...

Fina omslag. Jag saknar inte trädgården vi hade, trivs i lägenhet. Men det är trevligt att besöka andra med trädgård.

Hanneles bokparadis sa...

Mia, jag tyckte Den glömda rosenträdgården är fin.

Lotten, trädgården är fortfarande stor avkoppling för mig... och barnbarnen älskar att springa runt och plocka bär ❤️

Boklysten sa...

Jättefina blommiga omslag!

Scylla sa...

Serienördens trädgårdsbok låter ju verkligen som något för mig. Och #Mösstanten: Ha ha! Obetalbart!
De första två av Berglund har jag, men den tredje har jag missat.

Hanneles bokparadis sa...

Boklysten, tack, tycker om dessa böcker.

Scylla, haha, visst är det lätt att läsa fel :)
Karin Berglund är både duktig fotograf och berättare.

Veiken sa...

Jag önskar att jag hade gröna fingrar. Jag planterar och hoppas på det bästa. Ibland blir det inte så bra, men jag har i alla fall försökt! Haha!

Klimakteriehäxan sa...

Linné-boken hade jag med nyss i nåt sammanhang. Finns gott om vackra blomböcker!

Hanneles bokparadis sa...

Veiken, det är ju huvudsaken att man trivs!

Klimakteriehäxan, en får riktigt tänka till när det är trio. Linné är fortfarande riktigt intressant.

Bokdamen sa...

Seriennördens trödgårdsbok låter kul, skrattar högt åt Mösstantens kommentar om den, tänkte först lite likadant ;)

Vargnatt sa...

Fina omslag! :)

Hanneles bokparadis sa...

Bokdamen, riktigt kul felläsning :)

Vargnatt, tack, det tycker jag med :)

wiolettan sa...

Ett bra tips. Kanske borde testa. Nej, jag är mycket dåligt då det gäller trädgårdsjobb eller att få blommor att växa och hålla sig fina. "Inga gröna fingrar" alls.

Lena sa...

Fina blommiga böcker.

Hanneles bokparadis sa...

Wiolettan, en kan ju njuta av trädgårdsböcker och andras trädgårdar ändå.

Lena, alla är riktigt bra och trevliga.

Mrs Calloway sa...

Conlon -McKenna har jag läst och Berglund

FrökenChristina sa...

Jag odlar inte ek på balkongen men jag odlar bönor. Fina omslag.

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, jag tycker om båda ❤️

Fröken Christina, allt ätbart på balkongen är mysigt.

Kerstins bokblandning sa...

Lånade Linné men den blev inte läst.. kanske tar tag i den en annan gång. Lust och fägring har jag i bokhyllan, var nära bekant med Fägerlind från Gudhem som är med i den.

Hanneles bokparadis sa...

Kerstin, Karin Berglunds böcker är helt underbara.

Åsa sa...

Karin Berglund har jag en bok av i hyllan (Din trädgård), riktigt bra. Serienördens trädgårdsbok lät ju lockande! :)

Hanneles bokparadis sa...

Åsa, Berglunds böcker är verkligen fina.