Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

16 juli 2019

boktips för hängmattan - tisdagstrion

Rosamunde Pilcher + sommar = SANT
En sommar i Brighton av Lucy Diamond, vi ska snart till Brighton.
Svalans dal (Swallowdale 1931) av Arthur Ransome.
 

Boktips för hängmattan är temat.
Tisdagstrion finns hos: Ugglan.

24 kommentarer:

Mösstanten sa...

En sommar i Brighton har jag funderat på att läsa bara för att min dotter har bott där i tre år.

Hanna sa...

Åh. Aldrig varit i Brighton. Skulle gärna åka ��

Hanneles bokparadis sa...

Mösstanten, hoppas du fick hälsa på henne ofta.

Hanna, alla brittiska städer är väl trevliga ❤️

Ett mystiskt bibliotek sa...

Det stämmer så bra det du säger om Pilcher! Jag brukar läsa en bok av henne varje sommar. Låter spännande med en resa till Brighton. Hoppas ni får det trevligt!

Ama de casa sa...

Då får du ta med dig både boken och hängmattan till Brighton :-D

Scylla sa...

Den där Sothönsklubben blev jag nyfiken på när du skrev om den tidigare. Måste se till att anteckna så jag inte glömmer den igen. Pilcher har jag faktiskt inte läst, men jag minns att min svärmor tyckte mycket om henne. Svalan dal var ny för mig, ska kolla upp den.

Hanneles bokparadis sa...

Josefin, tack, jag har alltid trevligt i England 🇬🇧

Ama, på resan kanske jag inte hinner läsa eller hänga så mycket :)

Scylla, de gamla brittiska barnböckerna är väldigt brittiska ❤️

Maria sa...

Åh, Pilcher + sommar är verkligen = sant och nu vill jag läsa om alla hennes böcker! Men Pilcher + höst är nog faktiskt också = sant så jag kan nog låta omläsningen vänta lite och fokusera på bokhögarna jag redan har. :) Hoppas du får det underbart i Brighton!

Hanneles bokparadis sa...

Maria, visst är Pilcher härligt brittisk, några tidsmarkörer finns, men det är inte fel att läsa om en försvunnen tid. Tack!

Boklysten sa...

Läste något av Pilcher för länge sedan men kommer inte ihåg vilken bok det var - kanske vore dags att prova någon bok av henne nu.

FrökenChristina sa...

Att Pilcher är sommar kan jag hålla med om.

Hanneles bokparadis sa...

Boklysten, jag tycker Pilcker kan vara mysigt när en längtar till England.

Fröken Christina, läser gärna Pilcher, för så ofta kommer jag inte till England.

Mrs Calloway sa...

det var engelskt så det förslår. Brighton var det längesedan jag besökte. Snäckstranden av Pilcher tyckte jag mycket om

Klimakteriehäxan sa...

Tror att du redan landat i England, åtminstone inne i huvudet ditt ...

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, så blir det lätt när jag väljer läsning

Klimakteriehäxan, mitt huvud är väldigt ofta i England...

Ugglanoboken sa...

Har faktiskt aldrig läst något av Pilcher. Gillar ditt engelska tema :-)

Hanneles bokparadis sa...

Helena, läsning helt i min smak :)

Sara Pepparkaka sa...

Svalans dal ser ju trevlig ut!

Hanneles bokparadis sa...

Sara, jättemysiga böcker, före Enid Blytons Fem-böcker.

Lottens Bokblogg sa...

Jag bodde ett halvår i Brighton på 80-talet. Tycker mycket om det stället!

Bokdamen sa...

Här var det engelskt, inte dumt alls ;) Brighton gillar jag mycket.

Hanneles bokparadis sa...

Lotten, wow, lite avundsjuk!

Bokdamen, såna böcker jag gillar mest :)

Åsa sa...

Inte läst något av dessa författare, tack för tips!

Hanneles bokparadis sa...

Åsa, somriga böcker.