Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

11 juli 2019

Säg inte annat av Henry Parland

"Den skandinaviska litteraturens väg är för närvarande ett allt mera förtvivlat spanande efter romanen. Den är likväl bevuxen med lyrik. Den tämligen medelmåttiga norskan Sigrid Undset är därför den enda som Svenska Akademin kunde ta i betraktande då det gällde Nobelpriset och den som läst hennes romaner ser blott alltför tydligt att den skandinaviska litteraturens ställning för närvarande är ganska tröstlös om man jämför den med litteraturen från det föregående seklets sista decennier." (sid 132)
Säg inte annat av Henry Parland (född 1908 i Viborg, nu Ryssland, där min far föddes) innehåller kortare texter, noveller och kortprosa från 1925-1930, biografiska anteckningar och dagboksmaterial. Mycket av texterna är intressanta fortfarande, fast en del har ålderstecken. Hans beskrivning av jazz är väldigt vackert. Finns i nytryck av: Appell Förlag.
bernur har läst: HÄR.

6 kommentarer:

Znogge sa...

Även texter med ålderstecken kan vara bra texter och stå sig i längden!

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, intressant att läsa äldre texter; Parland var inte speciellt förtjust i att Sigrid Undset fick Nobelpriset.

Ama de casa sa...

Ja, vem har väl inte ålderstecken... ;-)

Hanneles bokparadis sa...

Ama, vissa böcker är dock odödliga :)

Yasmine sa...

Jag har faktiskt varit i Viborg! :D

Hanneles bokparadis sa...

Yasmine, då var du nog i Viborg i Danmark... min far föddes i Viborg som är Ryssland idag :)