Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

15 september 2019

Full House av Maeve Binchy - smakbit

"She had adressed questions to it and reminded it to put its dirty clothes into the washing machine. She suggested that it  might apply itself more frequentlyto tidying up the garden, or painting the hall door. Always Anthony's head would nod eagerly in agreement, but his eyes never left the small screen in front of him.
   Dee felt very tired." (sid 16)
Full House av Maeve Binchy berättar om Dee som älskar sina tre vuxna barn. Är det inte dags för dem att flytta hemifrån? Rosie flyttade ut när hon gifte sig men nu är hon tillbaka efter ett gräl med maken. Helen är lärare men tjänar för lite för att skaffa ett eget hem. Anthony skriver musik och väntar på att bli upptäckt. Alla tre bor hemma utan att betala. Det inträffar en kris och Dee vill förändra saker.
Flera smakbitar: HÄR.

27 kommentarer:

Mrs Calloway sa...

inget drömläge, det där. hoppas att hon snarast lyfter ut barnen. tack för smakebiten!

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, så vill man ju inte ha det!

Lottens Bokblogg sa...

Man saknar dem när de flyttar men det betyder ju inte att det blir bra om de flyttar tillbaka...

Monika sa...

Jag har en oläst Binchy i hyllan, men har inte läst något av henne än.

Mösstanten sa...

Nä, vuxna barn ska helst inte bo hemma hos mamma. Och att inte betala!

Hanneles bokparadis sa...

Lotten, jag saknade inte... men de bor ganska nära...

Monika, jag tycker om hennes böcker, flera har blivit filmatiserade.

Mösstanten, att inte betala är en björntjänst för dem.

Mia Eggimann sa...

Min son kommer hem på loven men en liten slant får han betala för mat och sådant.

Znogge sa...

För vår del är det en självklarhet att barnen ska flytta hemifrån men i en del länder är det vanligt med generationsboende. Men att inte betala för sig...

Hanneles bokparadis sa...

Mia, det är bara rättvist av vuxna barn.

Znogge, svårt att få lägenheter... men vuxna barn ska betala och göra sitt i hushållet.

Lyrans Noblesser sa...

Binchy har jag inte läst på länge, gillade skarpt. Tack för påminnelsen!

Hanneles bokparadis sa...

Lyran, Binchy är så härligt brittisk 🇬🇧

Robert W sa...

Vuxna barn som bor kvar hos mamma utan att betala för sig är inte barn, de är snyltare.

astridterese sa...

Jeg ville nok også synes at det ble mye med tre voksne barn hjemme. Da burde de hvertfall betale for seg :-)
Ha en riktig fin søndag!

Ett mystiskt bibliotek sa...

Tycker mycket om Binchys böcker. Den här har jag inte läst men den låter bra! Tack för smakbiten! :)

Boklysten sa...

Har läst någon bok av den författaren för länge sedan. Tack för smakbiten!

Cinnamon sa...

Jag har läst flera av författarens böcker men inte den här. Tack för smakbiten! Jag tyckeer nog att vuxna barn som bor hemma ska betala för sig.

Bokdamen sa...

Läst någon bok av Binchy men det är ganska länge sen. Tack för smakbiten!

Hanneles bokparadis sa...

Robert W, snyltare är ett passande ord.

AstridTerese, och delta i hemarbete!

Josefin, visst är Binchy bra ❤️

Åsa sa...

Låter inte bra det där, inte för någon av dem. Tyvärr tror jag att det blir allt vanligare att unga inte KAN flytta hemifrån på samma naturliga sätt idag (VILJAN till den självständigheten borde rimligtvis finnas även i nutid), som det var när jag själv var ung, vet inte någon som då inte flyttade hemifrån innan 20 åtminstone. Krav på långa högskoleutbildningar, osäkra anställningsformer, dyra lägenheter, o.s.v.. Trist, men så verkar det ju ha blivit.

Hanneles bokparadis sa...

Boklysten, det finns egentligen inga nya böcker av Maeve Binchy.

Cinnamon, absolut om de tjänar pengar.

Bokdamen, en del av de äldre böcker har en del äldre tidsmarkörer, men människorna har inte förändrats lika mycket.

Åsa, svårt för unga få lägenhet dag, men de bör delta i hushållsarbetet.

Paula sa...

Tänk, jag var tvungen att kolla Binchy, o visst har jag läst henne, flera titlar, men den senaste var 2003! Sen har hon fallit i glömska.
Tre vuxna barn i huset, en mardröm! Min dotter flyttade hemifrån när hon var sjutton, på tok för tidigt, medan mitt yngsta barnbarn som är 20 ännu bor med sin mamma fast hon har jobb och försörjning. Men det är inte lätt att hitta bostad som inte är för dyr för en ungdomslön. Tack för smakbit

Hanneles bokparadis sa...

Paula, beror nog på lite var man bor, hitta nånstans att bo... ungdomar studerar länge, finns kanske inte alltid nån enkel lösning. Men alla i hushållet ska bidrag med att göra sin del av hushållsarbetet.

Scylla sa...

Gah, jag skulle bli galen!

Villa Frejas bokblogg sa...

En favoritförfattare.

Hanneles bokparadis sa...

Scylla, jag skulle också bli galen om jag hade sådan familj!

Freja, jag tycker också om Maeve Binchy.

Ama de casa sa...

Tack för smakbiten! Men böcker på utrikiska är för jobbiga för mig, har svårt nog att ta mig fram på engelska irl just nu :-)

Hanneles bokparadis sa...

Ama, hur klarar du dig på er resa i USA :)