Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

29 september 2019

Homo aboensis Turku Åbo

Homo aboensis Jarkko Laineen (1947–2006) Turku-aiheisia tekstejä viideltä vuosikymmeneltä. Nuortavimmaa, seesteistä tarkkuutta, tarttuvia otteita, vanhemman miehen viisautta. Turku oli Laineelle rakas ja se näkyi ja tuntui hänen teksteissään vahvana. Kotikaupungin miljöö väritti hänen tuotantoaan ja persoonaansa. Koko uran ajalta poimittujen Turku-helmien ohella tämä teos sisältää myös Soutajat Aurajoella -kirjan tekstit. Homo aboensis julkaistaan Turussa Jarkko Laineen 70-vuotissyntymäpäivänä 17.3.2017.

Laineen esikoiskokoelma Muovinen Buddha ilmestyi vuonna 1967. Neljä kertaa valtionpalkittu tuotantokäsittää kaksikymmentä runokokoelmaa, seitsemän romaania, novellikokoelmia, aforismikokoelmia, sitaattiantologioita, näytelmiä, kuunnelmia, laulunsanoituksia ja käännöstöitä. Laine oli sukupolvensa merkittävimpiä kirjailijoita, jonka ilmaisun asteikko ulottuu ilkikurisesta irrottelusta tummansävyisiin tilityksiin ja koskettaviin rakkaudentunnustuksiin.
Donna mobile on lukenut: TÄÄLLÄ.

11 kommentarer:

Veiken sa...

Oj, inte ett enda ord jag begriper och ändå ligger Sverige och Finland så nära varandra! ;)

Hanneles bokparadis sa...

Veiken, finska liknar inget annat, varken ryska eller svenska.

Älskar att läsa sa...

Han skriver lite annorlunda. Jag har läst lite i Tämä yö on taikayö.

Leena Laurila sa...

Luit sitten sinäkin:) Eikö ollut aika hieno tiivistelmä Laineen tekemisistä?

Hanneles bokparadis sa...

Helena, tack för tips!

Leena, en ole niin paljon häntä lukenut 🇫🇮

Klimakteriehäxan sa...

Där hamnade man i bakvattnet. I Aura å, kanske?

Hanneles bokparadis sa...

Klimateriehäxan, precis, jag lärde mig simma i Aura å

Mösstanten sa...

Det här begriper jag förstås inte.

Hanneles bokparadis sa...

Mösstanten, knappt jag begriper allt detta

Ama de casa sa...

Det där verkar vara en bok för mig! Eller jag vet inte riktigt... ;-)

Hanneles bokparadis sa...

Ama, intressant om man gillar staden Åbo ❤️