Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

04 juli 2019

Jag hör Amerika sjunga av Walt Whitman

Överfärd med Brooklynfärjan 
Tidvatten under mig! Jag ser dig ansikte mot ansikte!
Moln i väster - solen där på en halvtimmes höjd - jag ser också er ansikte mot ansikte.
Skaror av män och kvinnor i vardagskläder, så märkliga ni är för mig!
Jag hör Amerika sjunga (2019) av Walt Whitman, som fyllt tvåhundra år. "Whitman var han som lyssnade till den unga kontinenten och tolkade dess sång i ord. Från honom kommer all den energi, de vidöppna sinnen och det demokratiska ideal som utmärkt det bästa av poesin från USA." Urval och översättning av Gunnar Harding.

Walt Whitman (1819-1892) barndomshem låg i Brooklyn, en lantlig småstad då. Elva år gammal slutade Walt skolan, vilket inte hindrade honom från att tidvis tjänstgöra som lärare. Det som öppnade vägen till litteraturen var att en chef vid en av hans tidiga anställningar skänkte honom ett bibliotekskort.

5 kommentarer:

Mösstanten sa...

Nu får jag lust att läsa Walt Whitman.

Znogge sa...

Med tillgång till böcker kan man komma långt. Synd att läsningen sjunker bland barn och ungdomar...

Hanneles bokparadis sa...

Mösstanten, en intressant man.

Znogge, vuxna läser inte heller.

Veiken sa...

Säkert en bok som många borde läsa!

Hanneles bokparadis sa...

Veiken, passar den som är intresserad.