Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

13 september 2019

Jag studerade en gång vid en underbar fakultet av Tua Forsström

Bästa Marilyn Monroe, 

Jag läste åter om er i tidningen. 
Ni stod utanför huset i Beverly Hills
och sade att Ni är summan av fyrtio ensamma hotellrum.
Ni var iförd en utmanande klädsel,
även Ert hår var lysande ljust som ett moln.
Själv har jag aldrig bott på hotell.
Jag studerade en gång vid en underbar fakultet (2003) av Tua Forsström som är finlandssvensk och sitter i Svenska Akademien. Jag är glad att jag nu förstår svenska -  det gjorde jag ju inte när jag gick i skolan i Finland.

11 kommentarer:

Mösstanten sa...

Åh jag måste läsa Tua Forsström. Det har jag nog aldrig gjort.

Hanneles bokparadis sa...

Mösstanten, jag tycker om det jag har läst av henne.

Bosse Lidén sa...

Jag går igång på frasen "Summan av fyrtio ensamma hotellrum".
Själv kan jag inte finska men min bästa tjejkompis när jag gick på bibliotekshögskolan var finska.
Önskar dig en fin hösthelg

Anna Christina sa...

En helt ny bekantskap för mig men sätter genast upp henne på min "Att-läsa-lista". Tack för tips!

Hanneles bokparadis sa...

Bosse Lidén, och i den åldern kunde jag inte svenska...
Önskar dig en fin dag också

Anna Christina, jag tycker om Tua Forsströms texter.

Ett mystiskt bibliotek sa...

Jag har aldrig läst nåt av henne förut, men det vill jag gärna ändra på. :) Tror den här kan vara intressant att börja med?

Hanneles bokparadis sa...

Josefin, jag har läst två diktsamlingar av Tua, tyckte om båda.

Paula sa...

Som finlandssvenska hade jag ju en fördel där, med muminmamman osv. men samtidigt blev jag ganska mobbad i förorten där jag bodde som ensam icke finsktalande ...otroligt stolt som en tupp varje gång en finne får en utmärkelse

Hanneles bokparadis sa...

Paula, Mumin var översatt till finska, men den läste jag först i tonåren.

Mrs Calloway sa...

jag gillar att läsa Tua Forsström. har också lyssnat på henne och fått en bok signerad

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, så trevligt!