Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

04 september 2019

komma till en ny skola - modet att vara snäll

o
Vanessa och jag : modet att vara snäll av Kerascoët berättar om en flicka som är ny i klassen. Illustrationer berättar om hennes ängslan och oro inför en ny skola. Hennes klasskompisar vittne till hur den nya flickan blir illa behandlad och riskerar att bli mobbad. Hur ska hon göra det rätta? Boken saknar text, barnen kan berätta om sina egna erfarenheter. Det finns frågor som vuxen kan ställa och diskutera med barn. Vår 6-åriga barnbarn gillade boken, har diskuterat hemma med föräldrarna. Passar även i skolan.

6 kommentarer:

znogge sa...

En viktig och bra bok för det är inte alltid så lätt att komma ny.

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, en riktigt fin bok.

Mösstanten sa...

Känns som om det är en viktig bok som kan göra nytta.

Hanneles bokparadis sa...

Mösstanten, en viktig bok som kan läsas tillsammans även i skolan.

Lena i Wales sa...

Kan säkert användas i gott syfte.
Hemskt att man ska behöva ha oro för att börja skolan.
Ha en fin dag!

Hanneles bokparadis sa...

Lena i Wales, en fin bok, lite orolig är man ju kanske, önskar dig detsamma.