Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

03 september 2019

kvinnlig vänskap - tisdagstrio

Women's Friendship in Literature : The Eighteenth-Century Novel in England and France av Janet Todd om man vill fördjupa sig och få fler tips.
Mellan ebb och flod av Rosamunde Pilcher är en fin bok om vänskap mellan en äldre dam och en ung flicka.
Kärleken väntar längst ut på grenen (2019) av Mari Åberg om två starka helt olika sorts kvinnors vänskap på flygledarutbildningen på 1970-talet.
Elena Ferrantes väninnor Lila och Elena är olika och lever helt olika liv, intressant kvinnohistoria under sex decennier. En riktig bladvändare med 1730 sidor (med alla fyra delarna).
 

Kvinnlig vänskap tema på
tisdagstrion hos: Ugglan.

27 kommentarer:

Mösstanten sa...

Ferrante har jag också med i min trio. Rosamund Pilchers bok blir jag nyfiken på.

Hanneles bokparadis sa...

Mösstanten, Pilcher är så härligt brittiskt 🇬🇧

Mia Eggimann sa...

Har nog en Pilcher i bokhyllan, tack för tips.

Hanneles bokparadis sa...

Mia, Pilcher får mig att må bra ❤️

Monika sa...

Ferrante igen. Det är ju nästan som att jag måste läsa dem :)

Rämmengården sa...

Pilchers böcker tycker jag om! Har du instagram konto? Kramar Nina

Hanneles bokparadis sa...

Monika, du får välja helt själv vad du vill läsa :)

Nina, jag har instagram men är inte så aktiv där, kram

Rämmengården sa...

Ok vill gärna följa dig där också 😀

znogge sa...

Bra val!

Hanneles bokparadis sa...

Nina, det går bra 🙂

Znogge, riktigt bra böcker om stark kvinnlig vänskap.

Scylla sa...

Har bara läst första delen i Neapelkvartetten. Tänker läsa vidare. Någon gång.

Vargnatt sa...

Mellan ebb och flod låter intressant!

Hanneles bokparadis sa...

Scylla, jag köade länge på Ferrantes böcker på biblioteket.

Vargnatt, känns som jag är i England när jag läser Pilcher 🇬🇧

Klimakteriehäxan sa...

Pilcher har jag läst men inte denna (tror jag, de är lite lika hennes romaner). Ferrante blev jag aldrig frälst av. Flygledartemat låter lite kul!

Hanneles bokparadis sa...

Klimakteriehäxan, en bra och intressant bok för flygnördar!

Mrs Calloway sa...

har inte läst den Pilcher - romanen. tyckte att den där engelska boken om kvinnlig vänskap i litteraturen verkade intressante. tänkte att jag kunde få den av mig som grattis - present för att augusti är slut. men - 583 kr! nej, där gick gränsen!

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, kanske fråga om biblioteket om de kan skaffa, ibland är de glada för tips. Ibland köper jag begagnat från England.

Ugglanoboken sa...

Intressanta tips! Ferrante gillar jag och de andra blir bra inspiration till kommande läsning!

Boklysten sa...

Mari Åbergs bok finns i min läsahög så den kommer jag att läsa så småningom.Har läst första delen i Ferrantes kvartett. Tack för tips om de andra!

Hanneles bokparadis sa...

Helena, jag tycker om alla dessa.

Boklysten, ska bli trevligt att läsa vad du tycker om Åbergs bok.

Sara Pepparkaka sa...

Speciellt den sista boken blir jag nyfiken på.

Cinnamon sa...

Har bara läst Min fantastiska väninna och borde läsa vidare i kvartetten. Tack för tips!

Hanneles bokparadis sa...

Sara, där finns fler tips och annat intressant att läsa om kvinnlig vänskap i litteraturen.

Cinnamon, olika smak men Neapelkvartetten var för mig en fantastisk läsupplevelse, värt att köa på biblioteket!

Ama de casa sa...

Det var en trio med en extra bonus det :-D

Hanneles bokparadis sa...

Ama, den sista är till för att locka till mer läsning :)

Lottens Bokblogg sa...

Jag tillhör den lilla skaran som inte alls gillade Ferrante. Läste ut första boken när jag hamnade på sjukhus, och inte hade något annat att läsa.

Hanneles bokparadis sa...

Lotten, så kan det vara, finns nog böcker för alla smaker.