Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

05 september 2019

Kvinnor bakom taggtråd - svtPlay

svtPlay visar Kvinnor bakom taggtråd (1950), en sann historia (liknar När kejsaren var gudomlig av Julie Otsuka, fast tvärtom; brittiska kvinnor fängslade i Japan). "Under 1930-talet bosätter sig den amerikanska författaren Agnes Newton Keith på norra Borneo tillsammans med sin brittiske make Henry. När japanska trupper år 1942 invaderar staden Sandakan separeras makarna Keith och hamnar i olika fångläger, tillsammans med andra medlemmar ur den brittiska kolonin. Tillvaron i lägret är hård för Agnes och hennes medfångar, men hon finner oväntad vänskap hos den japanske översten Suga som läst en av hennes böcker. Filmen bygger på verkliga händelser. " HÄR: Kvinnor bakom taggtråd

6 kommentarer:

Mösstanten sa...

Tack för tipset! Otsukas bok har jag inte läst. Den får komma in i min läslista.

Hanneles bokparadis sa...

Mösstanten, både filmen och boken bra, från olika håll.

Mrs Calloway sa...

tack för tipset, Hannele!
har läst boken och tänker absolut se filmen

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, tänkte att du skulle vara intresserad.

Marie i Skrifvarstugan sa...

Mycket intressant :-)

Hanneles bokparadis sa...

Marie, passa på att se i svtPlay