Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

02 september 2019

ont om plats i bokhyllan? #27

"Ut med alla böcker i hela huset på golvet, sedan kan du börja rensa!" föreslår Marie Kondo. Detta kommer inte att hända hemma hos mig.
Konsten att städa : förändra ditt liv med ett organiserat hem (The Life-Changing Magic of Tidying Up) av Marie Kondo.

17 kommentarer:

Mösstanten sa...

Vår bokrensning som vi gjorde är jag glad för. Men jag höll inte upp varje bok och kände efter om den sprakade glädje. Det finns många andra skäl till att behållaren bok.

Hanneles bokparadis sa...

Mösstanten, Marie Kondo säger ju att man får behålla allt som ger en glädje.

znogge sa...

Det kommer inte att hända här heller. Jag har rensat så det räcker just nu.

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, jag rensar lite hela tiden - men kommer inte lägga alla mina böcker på golvet...

Klimakteriehäxan sa...

Tanken har faktiskt slagit mig. Men det kommer inte att hända ...

wiolettan sa...

Det skulle verkligen behövas en genomgång av alla våra böcker, men att lägga dom på golvet tilltalar mig inte. Det skulle ju bli fullt överallt.

Hanneles bokparadis sa...

Klimakteriehäxan, jag har för många böcker för det här....

Wiolettan, samma här, bara mer kaos.

Ama de casa sa...

Hos mig går det ganska fort att få ut böckerna på golvet, att städa går desto mer långsamt. Ja, inte när jag kommit igång, men det tar en himla tid att komma över tröskeln för att starta saneringen... ;-)

Hanneles bokparadis sa...

Ama, vissa trösklar är onödigt höga :)

Polargrevinnan sa...

När jag flyttade från hus till lägenhet sorterade jag bort en del böcker,
Jag har inte saknat dem. Nu ligger böcker lite överallt, hyllorna är fulla.
Har tänkt gå igenom bokhyllorna någon kall och trist höstdag. Så har
jag tänkt i 3-4 år nu. Kanske den kommer i år.
Ha det bra.
Kram Viola

Hanneles bokparadis sa...

Viola, kanske det blir bra tillfälle i höstmörker, själv har jag skaffat nya bokhyllor, kram.

Yasmine sa...

Haha nej det förstår jag!

Hanneles bokparadis sa...

Yasmine, vi har ju ganska mycket böcker!

★ Orsakullan som blev mamma vid 20, nu specialpedagogstudent ★ sa...

Lika här, grejen är att jag aldrig kommer hamna i den där hippgrejen i konsten att städa ;). Jag älskar mina prylar för mycket :D

Hanneles bokparadis sa...

Nina, gillar man sina saker så får man behålla dem :)
kram

Mrs Calloway sa...

Kondo har jag förkastat

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, Kondo har vissa bra tips, allt behöver man inte följa.