Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

29 oktober 2019

Bokcirkeln vid världens ände av Frida Skybäck

"Patricia funderar. Läsning är ett av få nöjen hon har i livet. Böcker har alltid funnits där för henne när hon har behövt dem. De ger henne tröst och sällskap när hon känner sig ensam och erbjuder en flykt från verklighetens alla problem." (sid 52)
Bokcirkeln vid världens ände (2019) av Frida Skybäck berättar om svenskättlingen Madeleine Grey som "flyttar till Ljusskär i Skåne för att praktisera i den populära Frihetskyrkan, men hennes vistelse får ett abrupt slut när hon en kväll packar sin väska och försvinner spårlöst. Trettio år senare mottar hennes syster Patricia ett anonymt brev med Madeleines halsband i och hon bestämmer sig för att resa till den lilla strandbyn i ett sista försök att hitta sin syster. Patricia tar in på Ljusskärs enda hotell, Monas Bed, Breakfast & Books, där många av de boende samlas för att skvallra och äta Monas omtyckta tångbullar."

   "Jag gillar historiska romaner. Har du läst Niceville?"
   "Den är fantastisk", utbrister Doris och spricker upp i ett leende. "Jag älskar Minny, men jag kunde inte äta choklad på flera veckor efter att jag hade läst boken."
   Patricia skrattar till. Det är något med Doris intensiva sätt att tala som gör det omöjligt att inte tycka om henne.
   "Inte jag heller."
   "Har du läst Guernseys litteratur- och potatisskalspajssällskap?" undrar Doris.
(sid 53)

12 kommentarer:

Paula sa...

Jag har ännu inte läst något av Skybäck, hon verkar vara produktiv.

Hanneles bokparadis sa...

Paula, böcker om böcker som tanter läser tillsammans är trevligt.

Vargnatt sa...

Tyckte väldigt mycket om den :)

Hanneles bokparadis sa...

Vargnatt, visst är Skybäck bra :)

Ama de casa sa...

Låter som en både mysig och mystisk bok - varför försvann hon?

Hanneles bokparadis sa...

Ama, det får du läsa i boken, en läsvärd bok.

Mösstanten sa...

Böcker om tanter behöver vi.

Hanneles bokparadis sa...

Mösstanten, du skulle nog tycka om boken.

Znogge sa...

Den har jag precis läst och jag tyckte om den.

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, visst är det en fin bok.

Klimakteriehäxan sa...

Har tänkt läsa Skybäck men det har inte blivit av. Fast Niceville och Guernsey-böckerna har jag läst.

Hanneles bokparadis sa...

Klimatisering, har sett filmatisering av dem.