Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

08 oktober 2019

Sverige i dag - tidsdagstrio

Tre författare med rötter i en annan värld, ser Sveriges samtida.
Allt jag inte minns av Jonas Hassen Khemiri - se i svtPlay: HÄR.
 

Sverige idag tema på
tisdagstrion hos: Ugglan.

24 kommentarer:

znogge sa...

En intressant trio!

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, intressanta iakttagelser om Sveriges samtida,

Ugglanoboken sa...

Gillar din trio! Har fortfarande Saids och Anyurus böcker olästa, men de väntar här i bokhyllan.

Sara Pepparkaka sa...

Men vilket bra tema i temat! Och jag har inte läst någon av dem, jag tar dem som tips.

Mösstanten sa...

Fin trio med en som jag har läst: Allt jag inte minns. Och två som jag vill läsa.

Hanneles bokparadis sa...

Helena, båda är riktigt bra och läsvärda.

Sara, tack, riktigt bra böcker alla tre.

Mösstanten, intressanta samtidsbeskrivningar.

Klimakteriehäxan sa...

Stilig trio - men jag har inte läst någon. Har svårt för Jonas HK, honom har jag försökt mig på.

Monika sa...

Har inte läst någon av dessa, men känner i alla fall till den första och den sista.

Hanneles bokparadis sa...

Klimakteriehäxan, Khemiri har sitt eget sätt att berätta viktiga saker.

Monika, en riktigt bra stark Augustprisvinnare.

Robert W sa...

Khemiris bok är riktigt intressant. Men den var seg i början, så jag råder dem som vill läsa den att hålla ut, för den växer.

Hanneles bokparadis sa...

Robert W, så är det med väldigt många bra böcker.

Mrs Calloway sa...

vi läste Anyuru i läsecirkeln och var lite tveksamma. Said står på läslistan. Allt jag inte minns försökte jag se som TV - serie, men det gick inte bra

KajsaLisa sa...

Allt jag inte minns var en kul titel.

Ylva sa...

Vad lika omslagen är på Anyuru och Khemiri! Fina! Borde läsa...

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, intressanta samtida böcker.

KajsaLisa, boken har sina poäng.

Ylva, inte tänkt, inte samma förlag.

Veiken sa...

Om jag skulle skriva om "Allt jag inte minns", skulle det vara tusen sidor minst i den boken! ;)

Hanneles bokparadis sa...

Veiken, haha, så kan det kännas ibland :)

Yasmne sa...

Låter som intressanta böcker!

Fanny sa...

Fina tips, är nyfiken på dem :)

Hanneles bokparadis sa...

Yasmine, svår utmaning att beskriva vår samtida.

Fanny, kanske något du skulle gilla?

Boklysten sa...

Har inte läst någon av de böckerna. Tack för tips!

Hanneles bokparadis sa...

Boklysten, bra beskrivningar om Sverige i dag.

Åsa sa...

Anyurus bok står oläst i hyllan. Sen minns jag inte vad det var med Allt jag inte minns som fick mig att inte läsa klart den... ;)

Hanneles bokparadis sa...

Åsa, Anyurus är värd att ge lite tid :)