Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

09 december 2019

Anna - authors and characters

Is (Ice) av Anna Kavan utspelar sig i den nukleära vintern efter ett kärnvapenkrig, då en ny istid råder på jorden.
Hausfrau av Jill Alexander Essbaum berättar om den amerikanska Anna Benz som bott nio år i Schweiz med sin man utan att lärt sig tyska. Hon har inget körkort, inget eget bankkonto, har ingen koll på familjens ekonomi.

"Berätta om en författare och en litterär karaktär som båda bär veckans utvalda namn"; Authors and Characters - utmaning hos: Lyran.

11 kommentarer:

Mia Eggimann sa...

Jag har inte läst någon men låter inte bra att man inte har koll på någonting.

Nilmas Bokhylla sa...

Helt nya Annor för mig!

Hanneles bokparadis sa...

Mia, man ju inte vara helt hjälplös och beroende av den andre.

Nilma, kanske inte med i några boklistor... men Kavan är ganska läst och ges i nytryck.

Scylla sa...

Oj, nya för mig, båda två, men låter intressanta.

Hanneles bokparadis sa...

Scylla, Anna Kavan är intressant författare.

Hanna sa...

Åh, Is skulle jag vilja läsa!

Mrs Calloway sa...

Anna Kavans bok är ju ganska gammal. funderade lite på Anna i Hausfrau också

Hanneles bokparadis sa...

Hanna, Kavans bok är riktigt bra.

Mrs Calloway, en klassiker som gets ut igen.

Robert W sa...

Det kan nog ibland vara svårt för engelskspråkiga att lära sig värdlandets språk. De förväntar sig att alla andra ska tala engelska, och de får ofta rätt genom att många talar engelska med dem. Men då går de givetvis miste om mycket när de inte kan delta i samtal på värdlandets språk.

Lyrans Noblesser sa...

Hausfrau-Anna var verkligen en utmanande karaktär för mig.

Hanneles bokparadis sa...

Robert W, språk är viktigt, jag kunde inte tänka mig att leva här utan att kunna svenska 🇫🇮

Lyran, inte direkt min favoritbok.