Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

27 januari 2020

Henrik - Authors and Characters

har inte läst Harry Potter, men sett filmerna - och böckerna finns i makens bokhylla. Riktigt kul brittisk kokbok: Den inofficiella Harry Potter-kokboken : från kittelkakor till Knickerbocker Glory - över 150 magiska recept för både trollkarlar och mugglare.
Henrik Tikkanen var en finlandssvensk illustratör och författare, gift med en annan författare. Jag har läst hans självbiografiska Helsingforsböcker: Brändövägen 8, Bävervägen 11 Hertonäs, Mariegatan 26 Kronohagen.

"Berätta om en författare och en litterär karaktär som båda bär veckans utvalda namn" Authors and Characters - utmaning hos Lyran.

8 kommentarer:

Lyrans Noblesser sa...

Jättebra val! Älskar ju HP :)

Klimakteriehäxan sa...

Har läst och gillat herr T. Hans teckningar som publicerades i DN var stundtals geniala.

Mrs Calloway sa...

har inte heller läst HP, men sett någon film och lyssnat på när Stephen Fry har läst första delen av HP. det gick bra. Henrik Tikkanen läste jag för länge, länge sedan känns det som

Hanneles bokparadis sa...

Lyran, helt underbar Harry ❤️

Klimakteriehäxan, Henry Tikkanens tekningar km inte till Göteborgs-Posten... men visst är han slagfärdig.

Mrs Calloway, det var för flera decennier sedan jag läste Tikkanens Helsingforsserie.

Mia Eggimann sa...

Harry Potter känner jag till men inte den andra.

Hanneles bokparadis sa...

Mia, inte lätt att ha koll på finlandssvenska författare, men Märta Tikkanen är mer känd i Sverige.

Robert W sa...

Fiffigt att komma på Harry Potter!

Hanneles bokparadis sa...

Robert W, jag fick fundera en stund.