Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

15 januari 2020

julens dadlar, fikon och nötter

Nötter kvar från julen? Smält god mörkchoklad i vattenbad, blanda i hackade nötter och mandlar, även russin och dadlar om du tycker om det. Smaksätt med kaffe. Låt stelna till en kaka på bakplåtspapper eller små portioner i bullformar. Nästan nyttigt GI-godis.
Det godaste är att hacka julens överblivna dadlar och fikon i småbitar och blanda i bröddeg. Eller scones. Gott att blanda i vanliga vetebullar också, göra skorpor. En limpa kostar 3-4 kr när man bakar själv, och man vet vad som finns i, smakar underbart och sprider hemtrevlig doft.

20 kommentarer:

Rak i ryggen sa...

Tack Hannele för att du håller liv i julen! Enda överlevarna hos oss är oskalade hasselnötter, bakchoklad och puffat ris, men kaffe och konjak kanske livar upp.

Hanneles bokparadis sa...

Hanna, perfekt att smaksätta med kaffe och/eller konjak :)

Znooge sa...

Här fanns varken dadlar, fikon eller nötter men väl en del choklad kvar. När min pappa levde fanns det alltid däremot men han var den enda som åt det så den traditionen är borta.

Joelinda sa...

Jag brukar baka bröd ofta och gör just som du: slänger ner lite allt möjligt. Havregrynsgröt! Klippta aprikoser! Hackade nötter! Filmjölk! Russin och de sura vackra tranbären brukar vara smaskigt tillsammans.

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, jag gillar allt julen har att bjuda ❤️ baka eget bröd är både lönsamt och gott.

Joelinda, precis, av havregrynsgröt blir det väldigt saftigt bröd, filmjölk är perfekt både till bröd och våfflor!

Mösstanten sa...

Äter matbröd är det ju bra att baka själv precis som du skriver. Jag ser att du är riktig hats core när det gäller choklad. Jag brukar köra med 95-procentig.

Mösstanten sa...

Usch så hemskt! Äter man bröd ... hard core
Får skylla på att jaginte har druckit min första kopp te ännu. Men nu!

Hanneles bokparadis sa...

Mösstanten, även 75% duger, jag tar ju inte så mycket per gång :)

Bosse Lidén sa...

Jag går mest igång på sista bilden. Olika sorters nötter äter jag varje dag. Dadlar och fikon lämnar jag gärna till andra. ;) Visst är det oftast bäst att baka bröd själv.
Ha en bra torsdag

Hanneles bokparadis sa...

Bosse Lidén, mitt tips går ut på att inte slänga duglig mat.

Ama de casa sa...

Bra idéer, men bakning är inget för mig. Det går alltid fel och när det går fel blir jag sur och grinig. Inte så bra för stämningen hemma, alltså :-)

Hanneles bokparadis sa...

Ama, baka och knåda är väldigt avkopplande.

Klimakteriehäxan sa...

... men bara nästan ...

Hanneles bokparadis sa...

Klimakteriehaxan, en får äta upp en har köpt...

Yasmine sa...

Vilka bra tips :D Det är därför jag gillar att baka eget, man vet exakt vad som är i!

Hanneles bokparadis sa...

Yasmine, och smakar så gott!

Znogge sa...

Inga dadlar i år heller men av överblivna After Eight bakade jag en kladdkaka till helgens kaffegäster :D

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, After Eight kanske inte jul... men bra återvinning :)

Mösstanten sa...

Bra tips! Men jag får erkänna att det inte är mycket kvar. Mest är det några oknäckbara nötter. Deras öde blir nog skräpposten.

Hanneles bokparadis sa...

Mösstanten, knäck dem :)