Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

29 januari 2020

kartor - omslag

Viktiga kartor : för äventyrare och dagdrömmare av Sarah Sheppard.
Atlas över vilda platser av Chris Fitch.
Ingen skattjakt utan skattkarta av Enid Blyton.
Atlas över avlägsna öar Femtio öar som jag aldrig besökt och aldrig kommer att besöka av Judith Schalansky, den engelska pocketboken hittade jag på bibliotekets rensningshylla.
Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann!
Essä nr 2 handlar om Kartan över Ugglum från 1600-talet.

 Kartor hos: Boklysten.

14 kommentarer:

Robert W sa...

Jag tyckte det var jättesvårt idag. Kartorna lyste i stort sett med sin frånvaro bland mina böcker. Men du lyckades bättre ser jag.

Hanneles bokparadis sa...

Robert W, inte helt lätt, jag gillar gamla och nya kartböcker, har några i min bokhylla.

wiolettan sa...

Kartor har vi många av här hemma. Det har blivit så, då vi, förr, var mycket ute och reste.
"Hundraåringen" den har sina poänger.

Hanneles bokparadis sa...

wiolettan, Hundraåringen är riktigt bra, jag gillar gamla kartor.

Klimakteriehäxan sa...

Jag tillhör den försvinnande lilla folkspillra som inte stod ut med Hundraåringen. För mycket kopia på Paasilinna för att jag skulle vara bekväm. Försökte se filmen men nej tack.

Hanneles bokparadis sa...

Klimakteriehäxan, en kan inte gilla allt, men den jämförelsen har inte jag gjort.

Sara Pepparkaka sa...

Oj så många kartor du hittade!

Hanneles bokparadis sa...

Sara, jag tycker det är spännande med kartor.

Lena sa...

Du hittade också lite kartor. Den nedersta boken var jättefin.

Hanneles bokparadis sa...

Lena, intressanta böcker.

Ama de casa sa...

Jag älskar kartor och har ett helt gäng kartböcker och "lösa" kartor :-)
Bilden med hundraåringen och jakon är ju bara sååå bra! :-D

Hanneles bokparadis sa...

Ama, visst ät kartor spännande!

Boklysten sa...

Oj, vad många kartor du hittade!

Hanneles bokparadis sa...

Boklysten, tycker om kartor i alla former.