Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

27 augusti 2022

sir Walter Scott & Ivanhoe #200

Kul när författare får pryda sedlar. Sir Walter Scott (1771-1832) försörjde sig som advokat, fyrabarnsfar, skrev lyrik och historiska romaner. Utöver Ivanhoe har man inte översatt hans verk till svenska på hundra år.
Robert Burns (1759-1796) slet som lantbrukare innan han blev skotsk nationalskald. Han lyckades publicera en diktsamling för att få pengar till resa, istället stannade han, gifte sig med sin ungdomskärlek Jean som redan hade fött tvillingar till honom. Burns söp, skrev och blev stor i Skottland. Gustaf Fröding har tolkat honom till svenska. Litteraturhistoriska bilder från Storbritannien 1899 af Tant Cissy (Cecilia Milow 1856-1946) berättar om flera brittiska författares levnad.

Livet är betalkort, sedlar mer sällsynta. Kanske även Gerd, BP har bokmärken.
Tyvärr har jag inte dessa sedlar kvar, köpt väl godis för dem.

13 kommentarer:

Mrs Calloway sa...

och var hittade du Tant Cissy, Hannele? har du varit på antikvariat igen?

ewa sa...

Har du lyssnat till Eddi Reader när hon sjunger Burns, SÅ himla bra. Här har du ett Youtubeklipp http://jonkopingsbibliotek.se/bokerier/musik-och-huliganer/

(kommer inte ihåg hur att göra länken klickbar)
Blir intresserad av Tant Cissy! Tack!

Hannele på Hisingen sa...

Mrs C, jag ramlar lätt över allt skotskt..

Ewa, nej, tack för tipset!

Mia Halvarsson sa...

Oj, intressant!! Det skulle jag vilja läsa om :) alltså deras liv och leverne!

Hanneles bokparadis sa...

Mia, gamla litteraturböcker är kul och intressant läsning!

Veiken sa...

Klart man ska köpa godis för pengarna! :) Haha!
Robert Burns är faktiskt okänd för mig!

Hanneles bokparadis sa...

Veiken, två av Skottlands största poeter

Znogge sa...

Även om det är praktiskt med betalkort så tycker jag det är lite skrämmande att vissa butiker inte tar kontanter längre. Jag kan i och för sig förstå varför men...
En ära att få pryda en sedel!

Geddfish ♥ sa...

Jag var ju tvungen att se om jag hade kvar nån sedel britiska pund men icke, bara mynt. Annars var det snyggt som bokmärke!

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, i England har man slutat med sedlar efter corona

Geddfish ♥ jag har en ny sedel med Jane Austen

BP sa...

Sir Walter Scott och Ivanhoe säger mig någonting, men inte de andra personerna. Gamla sedlar däremot är perfekta bokmärken:-)

Mrs Calloway sa...

har en biografi om Burns av Murice Lindsay. Robert Burns. The man, his work, the legend

Hanneles bokparadis sa...

BP, speciellt om man hittar rätt bok för dem

Mrs Calloway, låter som en intressant bok