Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

12 mars 2020

Konsten att resa - hett#49

Konsten att resa av Bror Centerwall får jag roa mig med nu när vi inte får resa på riktigt på grund av corona. Tryggt att resa i läsfåtöljen. Tur att jag älskar att läsa gamla resehandböcker, de innehåller så mycket historia, författarporträtter och annat, som inte de nya guideböcker innehåller. Mera strapatser när man reste förr, överraskningar. Idag på sällskapsresor pratar man mest med sina reskamrater man känner från förr, inte speciellt mycket med lokalbefolkningen. Allting ordnat i förväg, bekvämt. Ändå ganska roligt och intressant med temaresor; sport, trädgård, författare, historia (två resor har vi bokat, kanske förlorar vi pengarna).

Veckans inlägg i Monikas Hett i hyllan där man bekänner sina hyllvärmare.

14 kommentarer:

Znogge sa...

Ja, nu får man resa på annat sätt och det är ytterst tveksamt om vår resa till Grekland blir av men vi får väl se. Det finns ju mycket att uppleva på hemmaplan också.

Mösstanten sa...

Ja nu i coronatider vet vi inte hur det ska gå. Tur att vi har böcker och vår fantasi. Kul att du är med i Hett i hyllan. Själv tycker jag att det är jätteroligt att granska mina olästa böcker lite närmare.

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, jo, världen är upp och ner... jag blir ju besviken om resan inte blir av, tråkigt om vi förlorar alla pengar...

Mösstanten, ändringar hela tiden, svårt att planera, i vanliga fall är jag nöjd med att sitta hemma med mina böcker, men har sett fram emot en resa med äldsta barnbarnet. Och kommer man iväg, så kanske man inte får flyga hem...

Ama de casa sa...

Vi brukar ibland spekulera i hur dom gjorde förr, då när det inte ens fanns kartor dit dom styrde kosan. Inga bankomater heller ;-) Fast dom tog väl bara för sig, kan tro...

Tråkigt om ni inte kommer iväg och särskilt ifall ni även förlorar slantarna.

För en gångs skull är jag glad att vi inte är på resande fot just nu.

Ylva sa...

Min litteraturkryssning nästa vecka är inställd men jag kanske åker till Stockholm ändå, om tågen går... Om skolan stänger ska jag vara hemma och läsa.

Monika sa...

Nej, det blir nog till att resa i läsfåtöljen den närmaste tiden. Det är tur att det inte är så himla dåligt :)

Lena sa...

Det är säkert många som får ställa in sina resor just nu. Tur att man kan resa i böckernas värld.

Hanneles bokparadis sa...

Ama, riktigt så långt bak har jag inte funderat, men intressant med kvinnor som resta ensamma (?) på 1800-talet.

Ylva, så tråkigt alltihopa, men förmodligen nödvändigt.

Monika, eller hur, trevligt med bra böcker :)

Lena, bra tröst att man har sina böcker.

wiolettan sa...

Bra förslag, att passa på nu att läsa om resor istället.
Mysingen och jag var mycket ute och reste förr, gärna bussresor. Men vi följde med bara på en del saker och resten utforskade vi själva, det var mycket roligare att själv välja och gå på upptäcktsfärd.

Hanneles bokparadis sa...

Wiolettan, bra alternativ om man är förberedd.

TinaO sa...

Håller med dig, det är tur att en kan resa hemma i soffan också!

Hanneles bokparadis sa...

TinaO, passar ju alltid, inte dyrt heller!

Boklysten sa...

Tråkigt med resan. Äldre böcker om resor är trevliga

Hanneles bokparadis sa...

Boklysten, de äldre böckerna är riktiga pärlor.