Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

08 mars 2020

Kvinnokalender à la 1980

Kvinnokalender 1980 hittade jag i min bokhyllan, där presenteras en författare varje vecka, 52 intressanta kvinnliga författare, bland annat: Sonja Åkesson, Elin Wägner, Virginia Woolf, Sylvia Plath, Anaïs Nin, Katrine Mansfield, Doris Lessing, Margaret Drabble, Tove Ditlevsen, Simone de Beauvoir, Sun Axelsson, Inger Alfvén och 40 till, några nya okända, intressanta tips. Kvinnohistoria och andra skönlitterära boktips, film, musik och annat.

6 kommentarer:

tanthuset.blogg.se sa...

Kvinnohistoria är alltid intressant :)

Hanneles bokparadis sa...

tant, och de bra böckerna åldras inte :)

Hanna sa...

Relevant idag, och alla andra dagar!

Hanneles bokparadis sa...

Hanna, borde vara relevant alla andra dagar! ❤️

Mösstanten sa...

Kul! Vi behöver våra kvinnliga författare från förr.

Hanneles bokparadis sa...

Mösstanten, kul att "fynda" i sin egen bokhylla, många av dessa författare är fortfarande aktuella.