Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

12 mars 2020

litterär katt hos oss - helgfråga

Vi passar sonens katt, hon letar efter kvällsläsning.

Nämn en bok som gjort stort intryck på dig, undrar Mia i Helgfrågan.
Enid Blyton har skrivit hundratals böcker, ändå inte två helt identiska.
.
Bonusfråga: Finns det något du skulle vilja bli bättre på? Sjunga, blev bättre när jag var med i kören Vi-som-inte-kan-sjunga, barnbarnen tycker jag är ok.
Mias Helgfråga

26 kommentarer:

Klimakteriehäxan sa...

Det vore verkligen roligt att kunna sjunga!

Klimakteriehäxan sa...

PS det är ju skönt att se att jag inte är ensam om att repetera gamla favoriter ... :-D

Hanneles bokparadis sa...

Klimakteriehäxan, så länge barnbarnen är nöjda med min sång så är jag också nöjd ❤️

Annette sa...

Enid Blytons böcker gjorde stort intryck på mig också. Älskade Äventyrsböckerna och jag tror att det var Äventyrens hav som fick mig att upptäcka lunnefåglar.

Ett mystiskt bibliotek sa...

Minns du vilken den första boken var som du läste av Enid Blyton? Eller någon av de tidigaste? :)

Hanneles bokparadis sa...

Annette, visst lär man sig en hel del i ungdomsböcker också.

Josefin, jag är osäker, lånade på biblioteket på finska på 1960-talet, det var nånting med grotta... men jag köpte på loppis och läste om dem i vuxen ålder för några år sedan :)

Ett mystiskt bibliotek sa...

Det är inte alltid lätt att komma ihåg sånt men det är så härligt när böcker kan följa med en genom hela livet. :)

Hanneles bokparadis sa...

Josefin, jag har inte introducerat Blyton varken till våra barn eller barnbarn...

Mrs Calloway sa...

tror inte att barnen läste Enid Blyton. jag läste väl en eller annan, men jag läste en massa sjuksköterskeböcker och hästböcker

znogge sa...

Jag kan inte heller sjunga, inte bra i alla fall men det duger åt lilla <3

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, jag har nog inte läst någon hästbok... och sjukhus var jag rädd för

Znogge, precis, är de små nöjda så är jag nöjd :)

Bokdamen sa...

Trevligt med litterär katt. Blyton är nostalgi.

Hanneles bokparadis sa...

Bokdamen, mysigt när kissen håller mig sällskap när jag läser ❤️

Mösstanten sa...

Enid Blytons Femböcker gjorde också stort intryck på mig när jag läste dem som barn.

Mia Eggimann sa...

Jag är totalt tondöv enligt min dotter men ändå vill hon jag ska sjunga för lille Noah. Det beror kanske på jag kan massa barnvisor.

Hanneles bokparadis sa...

Mösstanten, bra i unga år hittar något som lockar till fortsatt läsning.

Mia, precis, det räcker att de små gillar ens sång ❤️ själv kan jag inte ens många barnvisor.

Kajsas Bokblogg sa...

Vilken söt katt! Hoppas hen valde en bra bok.

http://kajsasbokblogg.wordpress.com

Lena sa...

Sjunga gjorde jag mycket förr. Men min astma och mina problem med stämbanden gör att jag konstant är hes så rösten skär sig numera.

Hanneles bokparadis sa...

Kajsa, jag tror vi har samma smak :)

Lena, tråkigt för man blir glad av att sjunga.

Åsa sa...

Tror kisse fnular på om det skulle gå att hoppa upp på högsta hyllan... vår katt är i varje fall väldigt fixerad vid att vilja undersöka höga höjder på det viset. ;)

Hanna /Rak i ryggen sa...

Du kanske har "Mitt liv som hund" till katten?

Hanneles bokparadis sa...

Åsa, precis vad hon gjorde också, upp på fönsterbrädan :)

Hanna, det skulle jag inte våga ge henne, hon är skygg...

Hanna /Rak i ryggen sa...

De knepiga katternas bok då?

Sara Pepparkaka sa...

Du har alldeles rätt, de flesta blir bra på att sjunga om de övar!

Hanneles bokparadis sa...

Hanna, haha, jag har faktiskt De knepiga katternas bok av T.S. Eliot i min bokhylla, vi får testa, tack för tips :)

Sara, jag blev mycket bättre efter att varit med i kören Vi-som-inte-kan-sjunga!

Boklysten sa...

Det skulle vara kul att bli bättre på att sjunga. Mitt sjungande användes förr i tiden mest för att hålla farsan vaken när i körde längre sträckor för enligt honom så kunde ingen sova när jag sjöng.