Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

09 april 2020

bibliotekets spöklika läsesal

Inte en stol, inga bord, datorerna avstängda, men man kan fortfarande låna böcker. Personalen har en plexiskärm vid lånedisken. Är man över 70 år, kan man få ett bokpaket levererat hem.

16 kommentarer:

Klimakteriehäxan sa...

Jag har varit på väg, men tänkt att man kanske inte skulle ... och jag har ju att läsa, så det är inget stort problem.

Hanneles bokparadis sa...

Klimakteriehäxan, jag köar för några nyare böcker, varierar med mina egna.

Mösstanten sa...

Jättebra att man kan Fahrman böcker om man är över 70.

Hanneles bokparadis sa...

Mösstanten, väldigt fint initiativ.

Znogge sa...

Så ödsligt det ser ut. Här är lånetiden förlängd för alla till den 1/6 för att undvika onödiga besök.

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, inte inbjudande att sätta sig på biblioteket, lånetiderna är förlängda... och tror att böterna avskaffade.

Ama de casa sa...

Det är en konstig tid nu... Kusligt ödsligt både här och där.

Hanneles bokparadis sa...

Ama, hoppas det blir en förändring snart...

Susjos sa...

Fint att de äldre kan få bokpaket hem!
Glad Påsk!

Hanneles bokparadis sa...

Susjos, fin service av biblioteket!
Trevlig Påsk!

Jokke sa...

I Finland är biblioteker stänga. Jag har besökt Södra Hamngatans bibliotek, men jag tror att denhär är nära Universitet. I Finland är nästan alla stängda, restauranger, cafeer, biblioteker, universiteter, gymnasier, yrkesskolor (elever studerar hemma =).

Hanneles bokparadis sa...

Jokke, ganska mycket är öppet i Göteborg, dock inte alla bibliotek, jag går på gymmet men inte gamla människor där, jag får inte hälsa på min 88-åriga mor. Bussarna ganska tomma.

Jokke sa...

I Äbo är bussar tomma. Alla går eller cycklar till jobbet, eller jobbar hemma.

Hanneles bokparadis sa...

Jokke, min man jobbar hemma, när han har telefonmöten så måste jag vara tyst :)

Hanna / Rak i ryggen sa...

Innan längtade man efter att få vara ifred på biblioteket och nu saknar man stimmet :)

Hanneles bokparadis sa...

Hanna, precis så är det nu :)