Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

06 april 2020

Gabriella - Authors and Characters

Författaren, essäisten och litteraturkritikern Gabriella Håkansson 
har bland annat skrivit Det hemliga London.
De döda (The Dead 1914) av James Joyce är den sista novellen i Dubliners (nyöversatt av Thomas Warburton, förord av Jonas Ellerström). Berättelsens Gabriel Conroy är på en julfest med sin fru Grette, det dansas och äts irländsk julmat; gås, skinka, stek. Gabriel ska hålla tal och tacka de tre värdinnorna. Miss Ivors anklagar Gabriel för att vara Englandsvän, hon tycker gaeliskan är ett viktigt språk att hålla levande.
Ängeln Gabriel berättade för Maria att hon skulle bli havande och föda en son som hon skulle kalla Jesus, Maria invände att hon ännu var en ogift jungfru. Enligt den katolska kyrkan förblev Maria jungfru hela sitt liv, evangelisterna talar om att Jesus hade bröder och systrar. Och vi kan äta våfflor till minnet av denna dag.


"Berätta om en författare och en litterär karaktär som båda bär veckans utvalda namn" Authors and Characters - utmaning hos Lyran.

12 kommentarer:

Mia Eggimann sa...

Det var väldigt svårt med Gabriella tyckte jag.

Hanneles bokparadis sa...

Mia, svårt att hitta karaktär tycker jag.

Lyrans Noblesser sa...

Jag har faktiskt en oläst av Gabriella Håkansson i min hylla. Fint Joyce-val.

Hanneles bokparadis sa...

Lyran, då har du något att se fram emot, James Joyce skrev läsvärda noveller.

Mrs Calloway sa...

samma författare men inte samma bok i alla fall. ängeln Gabriel lämnade jag åt Robert

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, men han missade...

Hanna / Rak i ryggen sa...

Läser gärna Gabriella Håkansson i Sydsvenskan. Snyggt med Joyce! Ja, det är förfärligt viktig med Marias jungfruskap, katekesen betonar att de där syskonen hade en helt annan mamma Maria än Jesus Maria.

Hanneles bokparadis sa...

Hanna, ärlighet varar inte längst i vissa kretsar.

Scylla sa...

Se där, du har också Håkansson - som jag inte ens kände till innan. Och jag visste faktiskt inte att 'Dubliners' är en novellsamling. Tänk vad man lär sig! :)

Hanneles bokparadis sa...

Scylla, toppen med bokbloggar :)

Åsa sa...

Rätt svårt den här gången, men du lyckades ju bra.

Hanneles bokparadis sa...

Åsa, vi fundera en stund.