Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

05 april 2020

Osebol av Marit Kapla

Skulle jag flytta
så skulle jag flytta i närheten.
Det är här jag trivs.
Jag skulle inte trivas i Torsby.


Det är mest för att jag fick åka dit
och gå ut grundskolan
och inte gå kvar här.
Nian fick jag gå ut där.
(sid 720)
Osebol (2019) av Marit Kapla är en berättelse om vår samtida, förra årets Augustprisvinnare. Med många olika berättelser, olika yrken, olika åldrar, intervjuer, alla från Osebol, en by vid Klarälven i norra Värmland.

Det ska jag tala om för dig
att mitt liv har varit som Värmland.
Berg och dalar.
Det har gått upp och ner.
Flera smakbitar: HÄR.

26 kommentarer:

Hanna / Rak i ryggen sa...

Kul idé med folklivsskildringen, och Värmlandsliknelsen var charmig, men det sitter hårt inne att läsa radbruten prosa. Tack för smakebiten!

Monika sa...

Känner till boken, men den har aldrig lockat mig.

Hanneles bokparadis sa...

Hanna, boken är ganska lätt- och snabbläst.

Monika, allt kan inte tilltala.

femfemman sa...

Har sett den tjocka boken...hört om dess innehåll... nej, tack. Inget som lockar.

astridterese sa...

Ja, jeg kunne nok også tenk meg å bli hvor jeg er :-) Jeg har flyttet mange ganger, til mange steder. Jeg er fornøyd med hvor jeg bor nå :-)
Ha en riktig fin søndag!

Lottens Bokblogg sa...

Jag har inte lockats direkt av den här, men är samtidigt nyfiken!

Hanneles bokparadis sa...

Anna-Lena, allt behöver inte tilltala.

AstridTerese, det räcker att flytta för mig med, trevlig söndag.

Lotten, klar man blir nyfiken på vinnareböcker!

Ama de casa sa...

Tack för smakbitarna :-)

Ha en fin söndag!

tanthuset.blogg.se sa...

Ännu en intressant smakbit, tack för det! :)

Hanneles bokparadis sa...

Ama, önskar dig detsamma!

Mia, en intressant annorlunda Augustpristagare!

Znogge sa...

Tack för smakbiten. Visst är det en annorlunda Augustpristagare vilket är intressant.

Mia Eggimann sa...

Tack för smakbiten, är rätt säker på att det inte är en bok för mig.

Bokdamen sa...

Sett den på jobbet och bläddrat lite i den. Både nyfiken och inte. Tack för smakbiten.

Scylla sa...

Den tyckte jag mycket om när jag läste den (lyssnade).

Klimakteriehäxan sa...

Avundas henne som kom på den lysande idén ... det blev ju en bra bok, dessutom!

Paula sa...

Jag hade en flera veckor lång sejour med den här boken, gillade den, läste några sidor åt gången, lade undan, plockade fram. Trodde aldrig att en så vardaglig berättelse kunde vara så intressant.
Tack för smakbit, trevlig söndag

Mrs Calloway sa...

egentligen skulle jag och pappa gjort en sådan bok om vår gemensamma hemby. han kunde berättat om alla gamla människor i byn, levande och döda, och jag kunde skrivit. han hade en 100 år gammal man som han bakade våfflor till och pratade med.

Villa Frejas bokblogg sa...

En okänd bok för mig. Tack för smakbiten.

Lena sa...

Tack för intressant smakbit. Har hört talas om boken och den verkar intressant.

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, ibland tänker man för länge

Robert W sa...

Den boken är jag väldigt nyfiken på.

Hanneles bokparadis sa...

Robert, jag förstår det, dina trakter, kanske bekanta?

Cinnamon sa...

tack för samkbiten! Den vill jag läsa!

Hanneles bokparadis sa...

Cinnamon, en annorlunda bok!

Boklysten sa...

Har sett den ett par gånger hos andra bokbloggar, men inte varit specioellt lockad av den. Tack för smakbiten!

Hanneles bokparadis sa...

Boklysten, ett intressant sätt att jobba med och skriva en roman.