Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

16 maj 2020

ej giltigt längre

Vet inte vad jag letade men hittade gamla intyg att jag får åka tåg och flyga med studentrabatt. Det var billigare att flyga än åka tåg. Nostalgi, dessa är i alla fall giltiga som bokmärken i mina reseböcker.
Hittade en gammal almanacka där jag skrivit att jag var i London augusti 1974, första gången jag flög, från den gamla flygplatsen på Hisingen som inte längre finns kvar.

Kanske även Gerd, Agneta, BP, Klimakteriehäxan har bokmärken.

19 kommentarer:

Christina Karlsson sa...

Alltid spännande att återfinna gamla påminnelser om resor och sådant.
Ha en fin helg!

Hanneles bokparadis sa...

Christina, nu lever vi ju på gamla minnen, ha en bra helg!

femfemman sa...

Torslanda. Ja, då hade vi en bit att köra till flygplatsen. Tror att vårt första londonbesök, med flyg från Torslanda, var 1978.
Landvetter ligger bättre till för alla oss inlandsbor. Få se när det kan bli någon resa därifrån igen. God lördag på dej!Anna-Lena

Hanneles bokparadis sa...

Anna-Lena, många år kunde vi även flyga från Säve Flygplats, alldeles nära oss... ha en bra dag.

femfemman sa...

Blev lite nyfiken på när Landvetter öppnades. 1977 säger Wikipedia. Så det kanske var Landvetter som första Londonresan utgick i från. Har dock rest från Torslanda, bl.a. till Gran Canaria.Säve har vi åkt från ett antal gånger... med Ryan Air. Numera bojkottar vi det bolaget....

Älskar att läsa sa...

Kul med sådana bokmärken. De väcker så många minnen och kanske till och med ökar på reslusten ännu mer.

Hanneles bokparadis sa...

Anna-Lena, nu finns det inte många bolag att bojkotta...

Agneta, dessa minnen ökar längtan till resor.

Znogge sa...

Jag har kvar min första flygbiljett från när jag som fyraåring flög från Bulltofta i Malmö till Kastrup i Köpenhamn. Bulltofta finns inte kvar längre utan ersattes av Sturup. Kul att hitta gamla minnen!

wiolettan sa...

Nostalgi, verkligen. Det kan vara riktigt intressesant att hitta gamla minnen, då dyker andra minnen också upp.
Önskar dig en trevlig helg.

Ama de casa sa...

Jag var till England på ridläger 1972, men då åkte jag tåg, båt och buss :-)

Klimakteriehäxan sa...

Inget bokmärke i dag (heller) men något mycket gosigare ... Ja tänk den dag när man får flyga igen ... eller berätta för barnbarnen hur mycket man faktiskt flög en gång i tiden ...

Lena i Wales sa...

Vilken nostalgi.
Ha det bra!

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, fina minnen... om man nu minns, jag flög för första gången som vuxen och betalade själv min flygbiljett, min mor var 60 år när hon flög för första gången.

Wiolettan, alltid trevligt att fräscha upp sina minnen.

Ama, jag har aldrig åkt båt till England, sjösjuk :)

Klimakteriehäxan, jag har inte flugit så mycket...

Lena i Wales, lyxigare med flyg på den tiden.

Geddfish ♥ sa...

Vilket härligt minne!
Min första flygresa gick med Club 33 till Sitges i Spanien. Tror det var 1970. Då måste jag ha flugit från Torslanda, men där är mitt minne skralt.

Hanneles bokparadis sa...

Geddfish ♥ inte lätt att minnas femtio år tillbaka :)

Susjos sa...

Vilken nostalgi med dessa gamla bokmärken!
Säve flygplats har t.o.m jag flugit ifrån, för inte alls så länge sedan, med Ryan Air, vi skulle till Malta och hälsa på sonen som jobbade där, och enklast var det faktiskt att flyga via Göteborg-Landvetter och sen ta oss till Säve flygplats! :-D

Första gången jag flög var 1979 med tre tjejkompisar till Gran Canaria, det glömmer jag aldrig!
Ha det gott!

Hanneles bokparadis sa...

Susjos, det var en ovanlig tur :)

BP sa...

Här var det verkligen nostalgi! Var det 10 kronor rabatt eller kostade alla flyg 10 kronor för studenter. Tror nog mera på det första alternativet.

Hanneles bokparadis sa...

BP, jag tror att kortet kostade 10 kr