Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

14 maj 2020

Främlingen av Elly Griffiths - helgfråga

Vad har du för bok i din tbr-hög som du ser framemot att läsa? undrar Mia i Helgfrågan. Främlingen (2019) av Elly Griffiths.
Lyft fram en bok som inte är lika känd men som du tycker är riktigt bra.
En världsomsegling under havet (1870) av Jules Verne.
Mias Helgfråga

23 kommentarer:

Hanna / Rak i ryggen sa...

Gruppen 😊
Älskar dina retro omslag, Jules Verne är jättefin!

Hanneles bokparadis sa...

Hanna, jag får väl läsa något amerikanskt också :)
Gamla böcker är så fina, har en hel del...

femfemman sa...

Lucinda Rileys "Midnattsrosen" ligger högst upp i den ena "väntar på att bli läst" högen. I den andra högen ligger Set Mattsons "Så länge min bror andas". Få se vilken jag väljer först. Valet sker med största sannolikhet på lördag, då tycks det bli "bokläsarväder": Med "bokläsarväder" avses "skitväder", så att man sitter inne i fåtöljen och läser eller "superväder", då man läser i altanstolen- eller i bästa fall, på stranden. Det lutar åt det förstnämnda. Inbillar mig f.ö. att Set Mattson är ganska okänd. Han skriver deckare där tiden är 40-50-tal och miljön är Malmö med omnejd. // Anna-Lena

Hanneles bokparadis sa...

Anna-Lena, låter som bra böcker, jag gillar bokläsarväder 😀

Mia Eggimann sa...

Främlingen vill jag läsa, men väntar tills den kommer som ljudbok. Jules Verne har jag läst men inte med så fint omslag som ditt.

Hanneles bokparadis sa...

Mia, jag lånade Främlingen på biblioteket idag.

Klimakteriehäxan sa...

Va? Är Främlingen mer känd än Jules Vernes klassiker???? det hade jag inte en aaaaaaning om! har mig veterligen aldrig hört talas om Griffiths. Men det säger antagligen mer om mig än om henne.

Klimakteriehäxan sa...

PS Gruppen som ligger överst i din hög har jag faktiskt tänkt läsa om, med "mognare" ögon ...

Znogge sa...

Griffiths böcker är alltid läsvärda!

Hanneles bokparadis sa...

Klimakteriehäxan, ingen jämförelse... skrev bara att jag ska läsa Främlingen.

Znogge, denna är nog min första.

Orsakullan som blev mamma vid 20, nu specialpedagog sa...

Vilken rolig utmaning där, spännande att veta lite vad andra har i sin bokhylla med :).

Robert W sa...

Är Jules Vernes bok inte lika känd? ;) Nåja, låt oss inte bråka om det. Jag tycker det var roligt att den fick dyka upp här. :)

Hanneles bokparadis sa...

Orsakulla, många av nya böcker kommer från biblioteket.

Robert W, det beror väl på hur gammal man är :)

Bokdamen sa...

Verne är ju en känd klassiker men alla kanske inte känner till den, kommer ju nya generationer ;)

Hanneles bokparadis sa...

Bokdamen, ungefär så tänkte jag :)

Scylla sa...

Testade Griffiths, men vi gick inte ihop. En världsomsegling under havet är fantastisk.

Hanneles bokparadis sa...

Scylla, min första Griffiths, tror på denna.

Lena sa...

De är säkert jättebra båda två.

Hanneles bokparadis sa...

Lena, bra intressanta författare båda två.

Boklysten sa...

Jules Verne vore nog dags att läsa om någon bok av.

Hanneles bokparadis sa...

Boklysten, oerhört intressant fantasifull författare.

Åsa sa...

Ja! En världsomsegling under havet var verkligen bra! :)

Hanneles bokparadis sa...

Åsa, jag är väldigt impad av Jules Verne.