Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

03 maj 2020

Stella och hemligheten av Madeleine Bernadotte

- Gillar du inte att kramas? frågar hon. 
- Inte alltid, säger Stella. Det känns konstigt att krama såna jag inte känner. 
- Inte känner? 
   Men... Det är knäpptyst i köket. Bara köksklockans tickande hörs. Sen suckar moster Charlotte. 
 - Du har rätt. Förstås! Jag tänkte mig inte för, säger hon. Det är bra att du sa ifrån. (sid 92)

Det finns bra och dåliga hemligheter, vissa är svåra att prata om. Stella och hemligheten (2019) av Madeleine Bernadotte är en viktig bok att läsa tillsammans och prata om.
Att stå upp för sig själv eller någon annan är inte alltid lätt. Hur tar man mod till sig och säger ifrån när något inte känns bra? När Prinsessan Madeleine barnboksdebuterar är det med ett tema som i och med arbetet för World Childhood Foundation engagerar henne starkt: barns rättigheter.

När nioåriga Stella och hennes pappa flyttar till Sverige känns allt nytt och lite konstigt: språket, skolan och fritidsaktiviteterna, allt är annorlunda och tar tid att vänja sig vid. Så en dag berättar kompisen Elena en fruktansvärd hemlighet för Stella. Något som Stella inte får berätta för någon. Lova det! Men Elenas hemlighet skaver som en tung sten i magen på Stella. Vad ska hon göra? ”Stella och hemligheten” är en vardagsnära berättelse att läsa tillsammans, men också en bok med ett viktigt ämne att prata om. Det finns tips i slutet av boken både för föräldrar och lärare.
Flera smakbitar: HÄR.

30 kommentarer:

Lottens Bokblogg sa...

Tack för smakbiten. Hade missat att hon skrivit en bok.

Monika sa...

Har hört talas om denna. Tack för smakbiten!

Hanneles bokparadis sa...

Lotten, en bra och viktig bok.

Monika, var så god, bra om man har med barn att göra.

Hanna / Rak i ryggen sa...

Tack för smakbiten. Viktigt ämne. Fick blandad kritik, vill jag minnas.

Hanneles bokparadis sa...

Hanna, boken är väldigt bra som diskussionsunderlag tillsammans med barn och unga, en viktig bok.

astridterese sa...

Det hørtes ut som en viktig bok.
Ha en riktig fin søndag!

tanthuset.blogg.se sa...

Nåt som även vuxna behöver läsa kanske??

Hanneles bokparadis sa...

AstridTerese, viktiga saker vi bör prata om med våra barn, integritet, respekt, att lyssna.

Mia, absolut! En viktig bok för alla.

Znogge sa...

En mycket bra bok helt enkelt och en viktig bok!

Åsa sa...

Det var något nytt, att hon skriver böcker.

Hanneles bokparadis sa...

Znogga, finns inte så många böcker i detta viktiga ämne, och denna är riktigt bra, tar upp flera aspekter.

Åsa, Madeleine gör ju viktigt arbete för utsatta barn i World Childhood Foundation.

Bokdamen sa...

Ja just det, hon har ju skrivit en bok. Ämnet är viktigt. Tack för smakbiten!

Paula sa...

Jag kände till att Madeleine skrivit en barnbok, men läser ju inte barnböcker själv. Har inga barn i min omedelbara närhet, 8-åringen träffar jag så sällan. Ha en fin söndag, här skiner sola. Och tack för smakbit!

Villa Frejas bokblogg sa...

Den är jag nyfiken på. Tack för smakbiten.

Cinnamon sa...

Tack för smakbiten! Hade hört att prinsessan Madeleine hade skrivit en barnbok men sen glömde jag bort det.

Hanneles bokparadis sa...

Bokdamen, mycket viktigt ämne att kunna ta upp och prata om i olika åldrar.

Paula, denna är ingen barnbok, en bok alla vuxna borde läsa.

Freja, en riktigt läsvärd bok för alla.

Cinnamon, inte direkt en barnbok, hjälp för vuxna för att kunna prata om viktiga allvarliga saker med barn, och kunna bemöta barn på rätt sätt.

Mrs Calloway sa...

javisst, ja. allas vår Madde har ju skrivit en bok. tack för smakebiten!

Lena sa...

Har hört talas om boken och är lite nyfiken på den. Tack för smakbiten.

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, en viktig bok dessutom.

Lena, alla som har med barn att göra borde läsa denna.

Cicilie - Tjuetre06.Com sa...

Denne var ukjent for meg. Takk for smakebiten.

Hanneles bokparadis sa...

Cicilie, därför bra med smakbitar, var så god.

Ama de casa sa...

Hade ingen aning om att hon hade skrivit en bok. Tack för smakbiten!

Hanneles bokparadis sa...

Ama, en bra och viktig bok.

Ylva sa...

Fint att hon utnyttjar kändisskapet till något bra! Viktig bok som kan hjälpa barn att prata om svåra saker.

Hanneles bokparadis sa...

Ylva, boken är till stor hjälp både till lärare, föräldrar och barn.

Boklysten sa...

Jag läste io ngon tidningsartikel om den här boken. Tack för smakbiten!

Hanneles bokparadis sa...

Boklysten, inte läst något om denna, bibliotekarien tipsade, bra och viktig bok.

Geddfish ♥ sa...

Fick se ditt tips på denna boken hos någon annan bloggare och blev nyfiken. Tack för smakbiten, förstår att det är en viktig bok.

Geddfish ♥ sa...

Försvann min kommentar ut i rymden?
Jag har i alla fall läst din smakbit nu och faktiskt laddat ner den boken, som jag gärna vill läsa/lyssna på!

Hanneles bokparadis sa...

Geddfish ♥ en viktig bok, inte alltid lätt att veta hur man ska prata om svåra saker.