Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

25 juni 2020

hotellberättelser

Får man inte resa och bo på hotell så kan man läsa om hotell.
Novellhotellet har sitt ursprung i en skrivarkurs i London 2016. På en återträff föddes idén att skriva noveller, som alla utspelar sig i hotellmiljö. Hotellmiljön är en egen värld, så speciell att Arthur Hailey skrev en roman som utspelar sig enbart på ett hotell under fem händelserika dygn. Det mest osannolika kan hända och händer också i denna antologi, där sju författare låter sin fantasi flöda i ett antal noveller som alla har det gemensamt att ett hotell finns med i berättelsen.
Skuggan av Rebecca (Mrs de Winter 1993) av Susan Hill är fortsättningen på Rebecca som Daphne du Maurier skrev 1938. Välskriven skräckroman av den stillsamma sorten. Man undrar ju hur realistiskt är det att flänga runt i olika länder utan att göra ett vettigt handtag, bara sitta i olika hotellrum. Brittiskt överklasstil.
Till rum nitton av Doris Lessing berättar om Susan och Matthew som lever ett lyckligt förnuftigt liv i sitt hus med deras fyra barn, hon hemma och han pendlandes till arbetet. När tvillingarna blir större och börjat skolan, börjar Susan få mer egen tid. Bara hushållerskan och hon hemma på dagarna. Men hennes längtan efter ensamhet växer större och större, hon börjar tillbringa dagarna ensam på ett hotell i rum nitton. Något hon inte vill berätta för maken.

11 kommentarer:

Mösstanten sa...

Oj! Jag vill läsa både Skuggan av Rebecka och Till rum nitton. Läslistan blir längre. Tack för tipsen!

Hanneles bokparadis sa...

Mösstanten, både noveller och en äldre roman, jag gillade allihpa!

Znogge sa...

Tre bra tips :D

Ama de casa sa...

Just nu bor vi faktiskt på hotell för första gången på fyra månader. Frihet under ansvar :-)

Klimakteriehäxan sa...

Lessings har jag läst. Och "Hotell New Hampshire", John Irving, den kanske du har oläst?

Ylva sa...

Lessing är bra, den vill jag läsa. Jag tänker på den fina boken Hotellet mellan bitter och ljuv.
https://ylvarosen.blogspot.com/search?q=bitter+ljuv

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, tyckte om alla tre, resa i läsfåtöljen.

Ama, det måste vara härligt för er :)

Klimakteriehäxan, känner till men minns inte just nu

Ylva, tack för tips!

femfemman sa...

Tänker att man borde skriva ett litet kåseri, eller kort berättelse, kring hotellvistelser med brandlarm. Har varit med om några. Och noveller, det tror jag att vi alla kan skriva... Eller också är det bara inbillning från min sida.//Anna-Lena

Hanneles bokparadis sa...

Anna-Lena, det tycker jag att du ska göra!

Veiken sa...

Jag vet att jag läst och tyckt om böcker som Arthur Hailey har skrivit, men kan inte komma på vilka. Jag får nog se till att låna några och fräscha upp minnet! :)

Hanneles bokparadis sa...

Veiken, toppen att låna böcker på biblioteket!