Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

09 juni 2020

sjukdomar - tisdagstrio

böcker om psykisk ohälsa
Orden som befriar av Marie Cardinal.
Glaskupan av Sylvia Plath.
Helioskatastrofen av Linda Boström Knausgård.
 

Sjukdomar
temat tisdagstrio hos: Ugglan.

21 kommentarer:

Mia Eggimann sa...

Tack för tips, jag har inte läst dina än.

Mösstanten sa...

De två första har jag läst, men inte Helioskatastrofen fast den har funnits i min tanke många gånger. Bra att bli påmind.

Hanneles bokparadis sa...

Mia, riktigt bra självupplevda beskrivningar.

Mösstanten, Helioskatastrofen fick massa priser, riktigt bra.

Monika sa...

Har inte läst någon i din trio.

Vargnatt sa...

Glaskupan har jag läst.

Klimakteriehäxan sa...

Har läst (och glömt) Glaskupan.

Hanneles bokparadis sa...

Monika, lite skräck i verkliga livet.

Vargnatt, Glaskupan är en riktig klassiker.

Klimakteriehäxan, bra böcker är värda en omläsning.

Boklysten sa...

Har inte läst någon av böckerna i din trio men Glaskupan finns oläst i min bokhylla.

Veiken sa...

Jag har inte läst någon av dom!
Jag kan rekommendera an bok av Madeleine Wollnik Larsson. En fantastisk kvinna som bor och verkar på Hisingen bland annat! Boken heter: Samma djävla ångest.

Ama de casa sa...

Ett ganska dystert tema...

znogge sa...

Böcker om psykisk ohälsa är viktiga böcker för det måste bli talbart.

Hanneles bokparadis sa...

Boklysten, vissa bra böcker åldras inte.

Veiken, tack för intressant lokalt tips.

Ama, eller hur, inte alltid man är sugen på att läsa...

Znogge, viktiga böcker, dessa är självupplevda, riktigt bra.

Mrs Calloway sa...

har läst Cardinal och Glaskupan men inte Helioskatastrofen. däremot har jag läst Oktoberbarn som ju verkligen hade platsat här

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, har läst även Oktoberbarn, det finns många bra böcker om psykisk ohälsa.

Lena sa...

Glaskupan har jag läst och gillade. Tack för övriga tips.

Evelina Nilsson sa...

Virginia Woolf är en författare som jag hemskt gärna vill läsa något av.

Hanneles bokparadis sa...

Lena, bra böcker som ger inlevelse och förståelse.

Evelina, hon hade det också tufft, kanske kunde hon fått mer hjälp idag.

tanthuset.blogg.se sa...

Har inte läst nån av dom men ska läsa "En jävla bok om cancer" Charlotta Lindgren här ifrån Vindeln...kanske ett boktips??

Hanneles bokparadis sa...

Mia, ibland känns det tungt att läsa om sjukdomar men bra att lära sig mer.

Ugglanoboken sa...

Glaskupan har jag läst, men inte de andra två. Tack för tipsen!

Hanneles bokparadis sa...

Helena, alla tre böcker riktigt bra och läsvärda.