Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

11 augusti 2020

favoritplatser (miljöer) i böcker - tisdagstrio

Universitetsvärlden, bokaffärer, fyrar är favoritmiljöer.
1 Samlade verk av Lydia Sandgren.
2 The Bookshop That Floated Away by Sarah Henshaw.
3 Cape Wrath, fyrplats för Jeanette Wintersons Fyrväktaren.



Favoritplatser (miljöer) i böcker
temat tisdagstrio hos: Ugglan.

26 kommentarer:

Znogge sa...

Bokaffärer håller jag med om men sedan är jag inte helt säker på övriga två...

Monika sa...

Bokaffärer gillar jag också att läsa böcker om 🙂

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, det finns nog böcker och miljöer för alla smaker....

Monika, ofta får man bra boktips också 🙂

Mösstanten sa...

Bokaffärerna och fyrar tycker jag också är spännande platser och nu har Samlade verk hamnat på min bokvagn.

femfemman sa...

Häftigt att gilla fyrar. Det beror kanske på att du bor vid havet.
Välkända platser är trevliga bokmiljöer. Där msn känner igen sig och kan se miljön framför dig.
Romantik på engelsk landsbygd är inte heller fel.
Favoritböcker, det har jag inga. Möjligen författare, men det växlar det också.//Anna-Lena

Hanneles bokparadis sa...

Mösstanten, då har du bra läsning några dagar.

Anna-Lena, jag har besökt en enda fyr och då var jag sextio

Ugglanoboken sa...

Gillar verkligen dina tre favoritplatser! Blir också påmind om att jag vill läsa Lydia Sandgrens Samlade verk. Får bli under hösten.

Hanneles bokparadis sa...

Helena, riktigt bra och göteborgsk ❤️

Ama de casa sa...

Jag gillar att läsa böcker som utspelar sig i miljöer där man känner igen sig :-)

Robert W sa...

Fyrar känns för ödsliga för mig. Och blåsiga. Men gärna en mysig bokhandel.

Hanneles bokparadis sa...

Ama, eller hur, och ibland kan man resa i läsfåtöljen nånstans dit man aldrig kommer :)

Robert W, vi bor nära havet och jag tycker det är mysigt när det blåser lite.

Vargnatt sa...

Bokaffärer är ett riktigt bra ställe :D

Klimakteriehäxan sa...

Du lyckades INTE överraska mig ...

Hanneles bokparadis sa...

Vargnatt, både i verklighet och i böcker :)

Boklysten, riktig bra alla tre.

Klimakteriehäxan, inte du heller...

Bokdamen sa...

Intressanta platser och miljöer! Bibliotek är det också något speciellt med - det är en favoritmiljö att arbeta i ;)

Mrs Calloway sa...

väldigt intressanta miljöer. Lydia Sandgren väntar fortfarande, men den är min egen så den är det inte kö på

Hanneles bokparadis sa...

Bokdamen, kul att du trivs med ditt arbete :)

Mrs Calloway, något så göteborgskt... borde kanske köpa egen

Cinnamon sa...

Universitetsvärlden och bokaffärer gillar jag att läsa om. Tror att jag bara läst skräckromaner som utspelr sig i fyrar. Men gillade dem med.

Mia Eggimann sa...

Fyrar gillar jag även om det är lite högt

Hanneles bokparadis sa...

Cinnamon, både universitetsvärlden och bokaffärer kan bli intressanta intriger.

Mia, jag har besökt en fyr och den var inte hög.

Lottens Bokblogg sa...

Jamen universitetsvärlden borde jag haft med! Jag jobbar ju i den. Därför gillar jag Kristina Appelqvists böcker

Hanneles bokparadis sa...

Lotten, visst är hennes böcker bra.

Sara Pepparkaka sa...

Fyrar, det var en bra idé, jag vet inte om jag läst många böcker om fyrar men jag gillar att besöka fyrar i verkligheten!

Hanneles bokparadis sa...

Sara, i verkligheten har jag inte besökt så många fyrar, egentligen bara en.

Åsa sa...

En bokaffär som flyter iväg verkar otillgänglig för fastlandsbor... ;)

Hanneles bokparadis sa...

Åsa, båten kan ju lägga till vid en brygga 😎