Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

13 augusti 2020

Sången från Ogura - hett#57

Innan vi möttes 
min älskade var mitt liv 
av ringa värde - 
Nu kan jag plötsligt icke 
få leva det länge nog
 
Sången från Ogura innehåller hundra dikter från lika många platser och från lika många diktare. Fujiwara no Yoshitaka (954-974) ryktes bort tidigt, kärleksdikten kan ha varit skriven till hans hustru. en intellektuel dam vars dagbok har återupptäckts. Parets son Yukinari lämnade efterlämnade en politiskt och kulturhistoriskt intressant dagbok, känd under namnet Gonki.
.
Veckans inlägg i Monikas Hett i hyllan där man bekänner sina hyllvärmare.

11 kommentarer:

Mösstanten sa...

Vilken fin bok att ha och läsa i ibland. Japansk poesi är jag inte bekant med. Spännande!

Hanneles bokparadis sa...

Mösstanten, har ägt boken länge, men då hade jag fyra små barn att ta hand om.

Monika sa...

Poesi är inget jag uppskattar att läsa, men boken är vacker att titta på 🙂

Hanneles bokparadis sa...

Mona, vackra dikter, tankeväckande 🙂

Lena i Wales sa...

Något helt nytt för mig, men verkar intressant.

Boklysten sa...

En annorlunda hyllvärmare

Hanneles bokparadis sa...

Lena i Wales, nja, tusen år gamla japanska dikter.

Boklysten, denna har bara gömt si i hyllan.

Lottens Bokblogg sa...

Helt okänd bok för mig.

Hanneles bokparadis sa...

Lotten, boken har ett par decennier på nacken.

Bokdivisionen sa...

Jag har aldrig riktigt blivit vän med dikter.

Hanneles bokparadis sa...

Bokdivisionen, jag håller på att lära mig