Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

24 september 2023

äppelpaj med Marcel Proust

Till bords med Proust innehåller massa citat, fina bilder, recept.
Äppelpaj är aktuellt nu på hösten, många recept, även Madeleinekaka, jag gillar blandningen kokbok och litteratur, att sitta till bords med sina favoriter.
Madeleinekakor à la Monet... vem var först? Proust? 
Flera smakbitar: HÄR.

24 kommentarer:

Mösstanten sa...

Madeleinekakor har jag aldrig sett förrän nu.

Hanneles bokparadis sa...

Mösstanten, de är ju Marcel Prousts paradkakor.

znogge sa...

Just den sortens böcker tycker jag också mycket om!

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, ren njutning, tips, inspirerande!

Lena i Wales sa...

Ser intressant ut. Gillar att läsa om mat och bak.

Hanneles bokparadis sa...

Lena i Wales, och några litterära citat på köpet.

Ama de casa sa...

Fast jag skulle nog ha dräglat ned den där boken för länge sen ;-)

femfemman sa...

Gillar den typen av böcker. Sådana böcker som man önskar sig i present.

Hanneles bokparadis sa...

Ama, inte för sent än...?

Anna-Lena, bra recept och intressant författare.

Mrs Calloway sa...

den boken har jag använt några gånger. äger den inte själv, men det finns ju bibliotek. tack för smakebiten!

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, bibliotek är toppen men vissa böcker vill jag äga.

Lotten sa...

Nu blev jag sugen på äppelpaj. Med vaniljsås förstås... mmm...

Bokdivisionen sa...

Jag har fortfarande inte läst Proust. Jag orkade/hann inte när min bokcirkel gjorde det men de uppmuntrar mig att göra det nu i efterhand.

Anna i Portugal sa...

Äpplepaj, äpplekaka, äppleknytten.. äpple... och det är så gott att baka med.

Sara Pepparkaka sa...

Oj jag tycker mycket om litterära kokböcker!

Paula sa...

En njutningsbok!

Hanneles bokparadis sa...

Verkligen bra blandning! 🍏🍎

KajsaLisa sa...

Okej jag förstår iden och gillar den, men är det inte risk för fettfläckar och tumavtryck i boken :)

Cinnamon sa...

Madeleinekakor har jag hörrt talas om men aldrig ätit.
Tack för smakbiten!

Mösstanten sa...

Verkar vara en härlig bok. Jag omläser Swanns värld. En upplevelse som skiljer sig mycket från annan läsning. Och äppelpaj är så gott!

Monika sa...

Äpple är nog favoritfrukt när det gäller bakning. Speciellt i kombination med kanel.

Hanneles bokparadis sa...

ingen omläsning än, har knappt börjat 📚

Åsa sa...

Ja äppelpajsrecept passar ju bra nu för säsongen. Mycket äpplen i år.

Hanneles bokparadis sa...

Åsa, jo, vi har ovanligt mycket äpplen i år.