Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

15 oktober 2020

matchande omslag - helgfråga

Snyggt när en serie har omslag som matchar. Har du något exempel? undrar Mia i Helgfrågan. Klingbers böcker har fina omslag. Strindbergs Röda rummet som serie, grafisk roman.

Mias Helgfråga

23 kommentarer:

Klimakteriehäxan sa...

Klingsbergs serien har verkligen konsekvent genomförd layout på omslagen. Feelgood har väldigt ofta rätt små variationer, tänker på alla Colgan etc. Man känner igen dem direkt.

Hanneles bokparadis sa...

Klimakteriehäxan, det finns nog en tanke bakom.

Robert W sa...

Jag har inte läst Klingbergs böcker, men jag håller med om att det syns att de hör ihop.

Hanneles bokparadis sa...

Robert W, Klingbergs böcker om begravningsbyrån Tranan är verkligen läsvärda, hon har stor sakkunskap.

Mia Eggimann sa...

Ja, precis Klingbergs böcker har riktigt fina omslag där man lätt fattar att det är en serie.

Hanneles bokparadis sa...

Mia, Klingbergs böcker har bra innehåll också.

Sara Pepparkaka sa...

Ewa Klingbergs serie ser pigg och glad ut tycker jag.

Hanneles bokparadis sa...

Sara, ändå handlar serien både om livet och döden.

Mrs Calloway sa...

Ferrante - serien ser trevlig ut i hyllan

Znogge sa...

Det finns garanterat en avsikt med att omslagen har samma stil och inte mig emot.

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, man ser att böckerna hör till samma serie,

Znogge, likadana omslag har nog inte kommit till av slump.

Boklysten sa...

Kluingbergs serie ser man verkligen att delarna hör ihop och så är ju den serien också så väldigt bra!

Hanneles bokparadis sa...

Boklysten, Klingberg skriver verkligen bra och har stor kunskap om ämnet.

Znogge sa...

Absolut inte! Tänk bara på Wahlströms böcker med gröna och röda ryggar. Alla hade samma koncept.

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, Wahlströms böcker är nostalgi.

tanthuset.blogg.se sa...

Klingsbergs serien eller serierna för den delen, dom älskar jag, vet inte varför men det kanske är det vardagliga som jag gillar....och alltid änner man igen dom på omslaget :)

Hanneles bokparadis sa...

Mia, lätt att känna igen sig i Klingbergs böcker :)

Jenny H sa...

Bra exempel. Fina böcker med färgglada framsidor!

Hanneles bokparadis sa...

Jenny H, vackra omslag gör en glad!

Lottens Bokblogg sa...

Klingbergs omslag är snygga men de är så lika att jag inte brukar komma ihåg om jag läst boken...

Hanneles bokparadis sa...

Lotten, men Klingberg är uppfinningsrik med titlar...

Åsa sa...

Röda rummet som grafisk roman, det lät avancerat, eller kanske helt tvärtom. :)

Lena sa...

Klingbergs serie har fina omslag och de är dessutom jättemysiga.